INDUSTRI

Naturvernere anker Førdefjorden-saken – vil ha saken inn for Efta-domstolen

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom anker dommen om dumping av gruveavfall i Førdefjorden til lagmannsretten. De vil ha spørsmålet vurdert av Efta-domstolen

Aksjonister demonstrerer mot deponi i Førdefjorden
Aksjonister demonstrerer mot deponi i Førdefjorden Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
12. feb. 2024 - 07:52

– Vi reagerer sterkt på dommen fra Oslo tingrett. Nå har vi anket saken, og vi er klare til å ta den helt til Høyesterett om nødvendig, sier leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.

Miljøorganisasjonene mener at statens tillatelser til gruvedrift med dumping av opptil 170 millioner tonn gruveavfall er ugyldige. I anken er søksmålet avgrenset til EUs vanndirektiv og forbudet mot forurensing av en vannressurs, slik staten har tillatt i Førdefjorden.

Miljøorganisasjonene ber lagmannsretten om å forelegge spørsmålet for Efta-domstolen for å få en rådgivende uttalelse om hvordan regelen skal forstås.

Efta-domstolen er en overnasjonal domstol opprettet at de Efta-statene som i 1994 ble en del av EUs indre marked gjennom EØS-avtalen.

Nordic Mining, som planlegger gruvedrift i fjellet, har fått tillatelse av staten til å deponere gruveavfallet i fjorden. Siden 2008 har miljøvernere kjempet for å hindre at gruveavfall skal dumpes i Førdefjorden.

De mener også at gruveavfallet vil ramme livet i Førdefjorden hardt. Fire lakseførende vassdrag renner ut i fjorden, som har særskilt vern som nasjonal laksefjord.

– Unødvendig

Det er Nordic Mining som skal drive gruvevirksomhet i området. De er ikke part i saken, men Ivar Fossum, administrerende direktør i Nordic Mining, mener saken er godt utredet allerede. 

– Vi mener, som staten, at dette prosjektet er uvanlig godt utredet. Naturvernforbundet har vært hørt i denne saken siden 2007, sier Fossum.

Anita Helene Hall, generalsekretær i organisasjonen Norsk Bergindustri, mener saken er en ikke-sak.

– Vi mener denne saken er behandlet hos alle de riktige myndighetene og i rettsvesenet, med samme utfall over alt, så nå mener vi Engebøprosjektet må få ro til å gjøre det de har fått tillatelse til. Vi mener Naturvernforbundet har en ikke-sak, sier Hall til TU.

Hun mener det er unødvendig å ta saken til Efta-domstolen.

– For meg ser dette ut som et desperat forsøk som egentlig er unødvendig. Denne saken saken er godt prøvd her hjemme, sier Hall.

Norsk jernbane har få dobbeltspor, er ofte geografisk isolert og uten omkjøringsmuligheter. Vedlikeholdsetterslep over flere tiår gjør situasjonen enda verre.
Les også

TØI-rapport: Norsk jernbane er svært sårbar og dårlig vedlikeholdt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.