Skolene forfaller, Teknisk Ukeblad og en rekke lokalaviser har brakt reportasjer med skoler der elevene må ha på uteklær inne, og der vannet drypper inn gjennom taket.
Veiene forfaller, avisene bringer bilder av hull så store at voksne mennesker får plass i dem og det er dokumentert at hjuloppheng må skiftes oftere i Norge enn i andre land.
Les mer: Bussene rister i filler i Norge
Trenger et halvt statsbudsjett for å ta igjen veiforfallet
Styres av telegraf
Jernbanen styres av telegraf og nyhetssendingene på TV viser bilder av tusener som ikke kommer seg hjem fra arbeid fordi togene står.
Universitetene forfaller, på UMB på Ås er en hel etasje stengt på grunn av manglende brannsikkerhet og el-anlegget er delvis ute av drift.
Vann- og avløpsnettet forfaller, på Vestlandet er det vannverk med opp til 90 prosent lekkasje.
– Liv Signe Navarsete, er du enig i at det offentlige ikke evner å ivareta sine investeringer?
– Det er nok ingen grunn til å nekte. Det er en stor utfordring å bruke penger på kort sikt som gir gevinster på lang sikt. Det er et stort vedlikeholdsetterslep som har utviklet seg over mange tiår.
Systemer og kompetanse
Kommunalministeren mener det er mer enn mer penger som må til.
– I Kommunal- og regionaldepartementet har vi KOBE, et program som støtter prosjekter med sikte på bedre eiendomsforvaltning i kommunene. Vi gir også midler til et forskningsprosjekt på NTNU for bedre langsiktig forvaltning. I tillegg til penger må vi ha systemer og kompetanse.
– Og disse systemene mangler vi i dag?
– Fokuset blir ofte på nybygg, jeg har selv sittet mange år i kommunestyrer og jeg vet hvordan presset er på nyinvesteringer hver gang et budsjett skal vedtas. Det er sterke interessegrupper for det meste, men det er veldig få stemmer som tar til orde for vedlikehold. Men det er forskjell mellom kommunene, det finnes kommuner som tenker langsiktig.
– Kan du nevne en?
– Jeg har spurt folkene mine, du skal få svar.
Dagen etter kommer en e-post fra departementet. Drammen og Sørum blir nevnt som kommuner som tenker langsiktig.
Ulikt syn i regjeringen
Navarsete nevner igjen systemer, at det er behov for systemer. Når det kommer til hvordan disse systemene skal fungere blir det fort mer komplisert.
Offentlig-privat samarbeid (OPS) eller lignende kan være gode systemer, i hvert fall i den forstand at de sikrer nødvendige midler til drift og vedlikehold i 25 eller 30 år.
– Det er nok litt ulikt syn innad i regjeringen på OPS. Men penger må du ha uansett. Derfor har regjeringen økt bevilgningene til vedlikehold. I min tid i Samferdselsdepartementet ble det bortimot doblet, og Kleppa har fortsatt, men nå ser vi at endringer i klima øker behovet for vedlikehold ytterligere.
Les også: Oslo satser tungt på OPS
Danske motorveier dyrere enn norske
– Privat veibygging vil tvinge seg frem
Må se på regelverket
Etter å ha gått litt som katten rundt grøten velger Navarsete å gå til kjernen i problemet.
– Jeg utelukker ikke at vi må inn å se på regelverket, både for kommunene og for andre offentlige virksomheter. Et spørsmål vi må vurdere er et påbud om å budsjettere et bygg for hele levetiden, inkludert midler til forvaltning, drift og vedlikehold. Jeg er åpen for å diskutere hvordan samfunnet skal klare å holde sin infrastruktur og sine bygg ved like. Det er sløsing med fellesskapets ressurser ikke å gjøre det.
Navarsete forbereder nå en stortingsmelding om bygningspolitikk som skal bli lagt frem til høsten. Likevel vil hun ikke bekrefte at nye regler blir presentert der.
– Vedlikehold kommer opp til drøfting i den meldingen, noe mer vil jeg ikke si.
Tre forhold
– Det er først og fremst tre ting som bidrar til at nødvendig vedlikehold blir gjort. Først må det på dagsordenen, både sentralt og lokalt. Så må vi ha systemer som fungerer, jeg er usikker på om de vi har i dag er gode nok. Som det tredje trenger vi midler, vi har jo fortsatt behov for nybygging så alt kan ikke flyttes over til vedlikehold. Jeg skal ta det opp i regjeringen, vi må drøfte om det er behov for å ta noen felles grep. Her snakker vi om en felles utfordring som gjelder flere områder.
LEDER: Still veibyggerne til ansvar!
Endrer reglene når veien åpnes