Konsulentfirmaet Tennebø og Partners har tatt verktøyet i bruk.
– Karrierenavigatørene er et internettbasert læringsverktøy knyttet til bevisstgjøring og refleksjon rundt individuell karriereutvikling, sier partner og konsulent i Tennebø og Partners, Jon Fredrik Alfsen.
Tre spørsmål
Hvem er du? Hva kan du? Hva vil du? Tilsynelatende enkle spørsmål, men krevende å svare på – både som individ, som leder og som organisasjon.
– Det er blitt viktigere og viktigere å ta ansvaret for sin egen utvikling, og det er viktig at arbeidsgiver setter folk i stand til å kunne ta dette ansvaret. Gjennom Karrierenavigatøren gis folk mulighet til å jobbe med seg selv, sin egen kompetanseforståelse og med hva som motiverer dem i arbeidet og i livet for øvrig, sier Alfsen.
Kommunikasjon
Det er viktigere enn noen gang å være bevisst og å kunne kommunisere hva du vil og hva du står for.
Metodikken i Karrierenavigatøren bygger på den samme metodikk og erfaring som i Tennebø og Partners mer tradisjonelle karriere- og omstillingstjenester.
- Vi har utviklet og utprøvd e-læringsprogrammet i stor skala i offentlig sektor. Fornyings- og administrasjonsdepartementet har kjøpt programmet som nå kan tilbys til 120 000 statlige ansatte. For øvrig har vi fått gode tilbakemeldinger i markedet, sier Alfsen.
Gode organisatoriske effekter
Han legger vekt på de gode, organisatoriske effektene som bedrifter får med bruk av Karrierenavigatøren.
– Virksomheten får bevisste medarbeidere og ledere som kjenner sin egen kompetanse, og som vet hvilke resultater de bidrar til. Dessuten økt kompetansemobilitet og bedre endringskapasitet i organisasjonen, sier Jon Fredrik Alfsen.
Programmet ligger klar til bruk, og det er internettbasert og lett tilgjengelig. Virksomheter kan også få en versjon av programmet innenfor eget IT-nettverk på eget LMS-system.