Bruene inngår i parsellen Boksrud-Minnesund som utvides til fire felt. I dag har er det to felt på det meste av parsellen, men noen strekninger har forbikjøringsfelt. En del av vegen utvides på en spesiell måte. I stedet for å legge en ny kjørebane ved siden av den gamle, blir vegen utvidet symmetrisk til begge sider. De to bruene inngår i strekningen som utvides på denne måten.
Julsrudbrua blir ikke så komplisert å utvide fordi den har tre felt i dag. Den kan likevel bli stengt i deler av byggetiden. Det er verre med Minnesundbrua som bare har to felt. Den blir stengt 13. april og åpner ikke igjen før sommeren 2011.
Sveisearbeidet er årsaken til den lange, stengte perioden. Nå det sveises, kan det ikke være vibrasjoner i brua, men det er uunngåelig så lenge det går biler på den. Sveisingen blir svært omfattende. I dag bæres kjørebanen av to parallelle stålbjelker. I forbindelse med utvidelsen blir disse bygd om til en stålkasse.
Når bruene er ferdig utvidet, har de blitt 21 meter brede. Mellom kjørebanene blir det en to meter bred midtdeler med rekkverk.
I den stengte perioden skal trafikken gå over Langset bru som var en del av E 6 fram til 1993. Denne blir nå forsterket for å kunne ta den ekstra belastningen. Arbeidet utføres av Norpox Rehab fra Lierskogen for 10 millioner kroner.
Strekningen Boksrud-Minnesund er 7,5 km lang. Utvidelsen av vegen utenom bruene utføres av Veidekke for 378 millioner kroner. Det meste av jobben skal være gjort innen 1. november 2011. Det eneste som gjenstår da er utvidelse av den 1,2 km lange Eidsvolltunnelen som skal få et nytt løp. Først i mai 2012 blir begge tunnelløpene klare for trafikk.