I tillegg til NCC deltok BMO Entreprenør og Consolvo i konkurransen.
- De to som lå lavere enn NCC ikke hadde knyttet til seg den kompetansen som vil mener er nødvendig for denne jobben. Dette er en jobb utenom det vanlige. Det skal etableres en stor stålbue inne i overbygningen. Det er viktig at entreprenøren har tilstrekkelig kompetanse med slikt arbeid, sier byggeleder Sjur Lauvdal i Region vest.
BMO Entreprenør klaget på Vegvesenets avgjørelse, men klagen førte ikke fram.
Vegvesenet ba om pris på to løsninger, en basert på stålrør og en basert på rør av kompositt. NCC ga bare pris på stålalternativet, konkurrentene ga pris på begge.
Buen består av to stålrør som skal jekkes fra hver ende mot ballastkassene. Rørene har en diameter på 60 cm. Samlet stålvekt blir 144 tonn. Rørene festes med stålrammer med varierende mellomrom.
Osstrupen bru inngår i fylkesveg 542 i Flora kommune. Den er en fritt-frambyggbru fra 1976.
Hovespennet er 198 meter langt. Sidespennene består av korte balastkasser som er forankret med kabler. Brua har en fuge midt i hovedspennet. Undergurten har utsparring i ca 20 meters lengde på hver side av midten.
For å kompensere for nedbøyning ble brua bygd med overhøyde, men nedbøyningen har ikke stoppet opp. Derfor må brua forsterkes og løftes på midten.
Oppdraget omfatter også utskifting av en fuge midt på brua og legging av ny fuktisolering og nytt slitelag. Innen utgangen av november neste år skal jobben være fullført.