Selve gjennomslagssalven ble utløst torsdag klokken 13 lokal tid. Dermed er åpent tunnelsamband etablert og Sandøya er knyttet sammen med den færøyske vei-infrastrukturen og hovedstaden Tórshavn.
– Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge i en melding fra selskapet.
De gamle 69-togene: – Vi har ingen umiddelbare løsninger
Den andre NCC-tunnelen på to år
Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket.
– Gjennomslag i Sandoytunnelen er en viktig begivenhet for oss. Når tunnelen står ferdig vil den blant annet øke mulighetene for å bo samt øke næringsutviklingen på Sandoy, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).
– Jeg vil takke NCC som er svært teknisk dyktige i tunnelbygging, og der vi har unngått skader og utfordringer er håndtert hele veien. Dette har gjort at vi har følt trygghet ved prosjektets gjennomførelse, sier Samuelsen.
Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.
To undersjøiske tunneler i samtidig produksjon
Byggingen av Sandoytunnelen startet i 2018, og fram til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020, pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallellt.
– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.
Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen -147 meter under havoverflaten.
Solid tunnel-erfaring
NCC har solid erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i de to siste tunnelprosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.
Tunnelene gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.
Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.
Bjellelyd skal hjelpe deg ut ved tunnelbrann