Anbyderen som ligger nest lavest er PEAB, som vil ha 226 millioner for jobben. Nr. 3 ligger bare en million høyere. Det er det danske firmaet Per Aarsleff, som har hovedkontor i Aarhus.
Fjerde og siste deltaker i konkurransen er Reinertsen med et anbud på 250,7 mill.
Prisnivået er omtrent som Vegvesenet regnet med.
Uholdbare forhold
Lavik fergeleie ligger i Høyanger kommune i Sogn. Det er det nordre anløpsstedet for fergesambandet som fører E 39 over Sognefjorden.
Forholdene på og rundt fergeleiet er uholdbare. Nå blir det en total ombygging. Et av tiltakene er å utvide oppstillingplassen. Farvannet utenfor fergekaia er så dypt at det ikke er aktuelt å fylle ut i sjøen. I stedet blir det støpt en kaiplate på pæler. Platen får et areal på 5,7 mål. Den skal ligge på utstøpte stålrørspæler som har en samlet lengde på 2,1 km. Når ombyggingen er ferdig, blir det oppstillingplass til 125 biler og parkeringsplass for ytterligere 25. På platen blir det også kai for hurtigbåt og bussholdeplass.
Også legge om E39
Den som får kontrakten skal også legge om E 39 over en strekning på 400 meter. I den nye vegen inngår en 90 meter lang bru. Videre skal 560 meter av fylkesveg 607 legges om, og det skal anlegges 760 meter gang/sykkelveg og kommunale veger.
Prosjektering av det nye fergeleiet og tilstøtende veger er et samarbeid mellom flere. Både Asplan Viak, Multiconsult, Statens vegvesen og Aas-Jakobsen har vært med.
Jobben må være fullført innen 1. september 2015. Den romslige fristen skyldes at trafikken på fergesambandet må gå uhindret i hele byggetiden.