NCC lavest på ombygging av fergekaier

Fire entreprenører har meldt sin interesse for å bygge om fergekaiene på Mannheller og Fodnes i Sogn. NCC leder konkurransen med et anbud på 31,391 millioner kroner.

Dette er fergekaia på Mannheller. Her kommer det en 90 meter lang liggekai. Nå den er på plass, slipper fergene å kjøre til Kaupanger hver natt. Det er gode muligheter for at NCC skal bygge den.
Dette er fergekaia på Mannheller. Her kommer det en 90 meter lang liggekai. Nå den er på plass, slipper fergene å kjøre til Kaupanger hver natt. Det er gode muligheter for at NCC skal bygge den. Foto: Wikimedia
28. feb. 2018 - 15:18

Mesta ligger på andreplass med 33,675 mill. Veidekke (35,938 mill.) og Christie & Opsahl (37,816 mill.) er de to siste anbyderne.

Fergesambandet Mannheller-Fodnes inngår i riksveg 5. Hensikten med ombyggingen er å legge forholdene til rette for elektrisk drevne ferger. En av oppgavene blir å utvide tilleggskaiene slik at det blir plass til ladetårnene som skal brukes for å lade batteriene på den korte tiden fergene ligger til kai.

En annen oppgave er å bygge en liggekai på Mannheller. Om dagen går det to ferger i sambandet. Om natten er det bare én. Da må den andre ligge i Kaupanger hvor det ikke er lademuligheter. Problemet blir løst når en 90 meter lang liggekai blir ferdig.

Det skal også tilrettelegges for strøm på begge fergekaiene, og det skal gjøres mindre tilpasninger ved oppstillingsplassene. På Mannheller skal skal kapasiteten for vannforsyningen utvides. Det er nødvendig når fergene ikke lenger kan fylle vann i Kaupanger.

Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi. Byggherren tar sikte på anleggstart i april. 10 måneder senere skal jobben være gjort.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.