Arbeidet i Festningstunnelen blir omfattende. Styringssystem, kjørefeltsignaler, skilt, lysarmaturer, vifter, kabelbruer og trekkerør skal skiftes ut, og nisjer som ikke brukes i forbindelse med havari skal fjernes.
Oppdraget som nylig har vært ute omfatter bygningsarbeider i forbindelse med rehabiliteringen. Det viktigste arbeidet vil bli rehabilitering av trekkerørtraséer og banketter og etablering av plasstøpte vegger som skal dekke nisjene. Anbudet fra NCC er på 29,856 millioner kroner. Dokken fra Slemmestad ligger nærmest med 30,382 mill. Deretter følger Betongservice fra Moss (32,653 mill.), Østlandske Vei og Betong fra Oslo (32,701 mill.) og Betonmast fra Oslo (36,363 mill.)
Tidligere har Siteco Belysning fra Oslo fått en kontrakt verdt 7,4 mill. som gjelder utskifting av lysarmaturer. Østlandske Vei og Betong utfører bygningsarbeider i tekniske rom for 5,584 mill. Coates Elektromotor fra Moss skal rehabilitere vifter og utstyret viftene er festet med. Den kontrakten er verd 12,269 mill.
Alt arbeid skal utføres om natten. Det ene av de to løpene holdes stengt fra kl. 22 til kl. 6 mens det blir to-vegs trafikk i det andre løpet. Dette har vært gjort tidligere i forbindelse med vedlikeholdsarbeid, og det skapte ingen trafikkproblemer.