Ytterligere to entreprenører ga pris: Giertsen Tunnel fra Bergen vil ha 227 millioner for jobbben, mens Veidekke vil ha 234 millioner.
Freifjordtunnelen er en 5 086 meter lang undersjøisk tunnel som ble åpnet i 1992. Den inngår i riksveg 70 som knytter Kristiansund til vegnettet. Den ble opprinnelig sikret mot vann og frost med et stålhvelv som etter hvert begynte å ruste. I 2006 hadde det blitt så dårlig at Vegvesenet bestemte seg for å fjerne det. Den totale innlekkasjen i tunnelen er ikke mer enn 300 liter pr. minutt, men vannet som drypper fra hengen er salt, så dette er uakseptabelt i lengden.
Anbudene som nå skal kontrolleres, gjelder ettersikring, vann- og frostsikring og elektroinstallasjoner. Entreprenørene har selv valgt metode for vann- og frostsikringen, men Vegvesenet forlanger lett konstruksjon. Betonghvelv blir ikke godtatt.
Arbeidet i tunnelen blir ikke påbegynt før i august. Vegvesenet vil ikke har mer aktivitet enn nødvendig i høysesongen om sommeren. Når rehabiliteringen kommer i gang, blir det normal trafikk på dagtid. Arbeidet skal bare foregå mellom kl. 20 og kl. 7. I denne perioden blir det kolonnekjøring med lederbil. 17. desember neste år skal Freifjordtunnelen være rehabilitert. Alle utgifter blir dekket ved ordinære bevilgninger over statsbudsjettet.