Skanska er nr. to med 387,8 mill. Deretter følger Mesta (398,1 mill.), Veidekke (412,8 mill.) og AF Gruppen (503,1 mill.).
Oppdraget er omfattende. I tillegg til å drive og sikre 2 330 meter fjelltunnel med profil T 10,5, skal den som får jobben anlegge 2 110 meter ny E 16 i dagen, 1 540 lokalveg og 1 830 meter gang/sykkelveg og fortau. En 155 meter lang vegbru og 123 meter lang gangbru inngår i lokalvegene.
I vestre ende av Vangstunnelen er det en 110 meter lang betongkulvert som støpes av NCC i en egen entreprise.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Vegvesenet planlegger åpning av Vangstunnelen ved årsskiftet 2013/2014. Dette er det siste av tre delprosjektet i Vossapakko, som er kostnadsberegnet til 1,13 milliarder 2009-kroner. 600 millioner skal tas inn som bompenger, resten bevilges over statsbudsjettet.