NYHETER

NCC planlegger å bygge elektrisk veg

NCC planlegger å starte byggingen av elektrisk veg mellom Arlanda Lufthavn og Rosenbergs logistikkområde i 2016.

29. apr. 2015 - 15:04

PostNord har tro på El-vegkonseptet og blir med i den videre satsingen.

PostNord i Sverige inngår nå i samarbeidsgruppen som utvikler el-vegløsningen ved Arlanda. Ambisjonen er at selskapets lastebiler vil operere på den fremtidig el-vegen mellom Arlanda Lufthavn og Rosenberg logistikkområde. NCC håper å starte byggingen av el-vegen i 2016.

 

Utvikler miljøvennlig distribusjon





- El-vegen mellom Rosersberg og Arlanda Airport er viktig for at vi, i en liten skala, kan vise hvordan miljøvennlig distribusjon kan utvikles. Den planlagte el-vegen legger til rette for fossilfri transport av varer til vår Greenbuilding- terminal i Rosersberg, der taket har en av de største solcelleparkene i Sverige.

- I terminalen lastes varer om til tog for videre distribusjon. Vi tror at el-veger i stor skala kan hjelpe oss å nå våre ambisiøse miljømål for å redusere karbonutslippene med 40 prosent i perioden 2009-2020, sier PostNords svenske sjef Anders Holm.

 

To kilometer lang strekning





Prosjektet er en del av det svenske Trafikverkets prosjekt for el-veger og det er bygget en testveg på Arlanda. Planen er å fortsette med elektrifisering av en to kilometer lang strekning mellom Arlanda og logistikksenteret i Rosersberg. El-vegen vil bli brukt av blant annet PostNords lastebiler, som går i skytteltrafikk mellom flyplassen og logistikksenteret i Rosensberg.



- El-veger reduserer Co2-utslippene og 33 prosent av utslippene av Co2 i Sverige kommer fra vegtrafikk, der godstrafikk igjen står for en tredjedel. El-vegene kan også integreres i eksisterende vegnett. Med den teknologien vi har utviklet, kan vi legge til én km el-veg i timen, sier Hans Säll, koordinator for forretningsutvikling i NCC Roads og styreleder i konsortsiselskapet Elways.



 

Elektrisk skinne i vegen

 

- Teknologien er basert på en elektrisk skinne i vegen, som driver og lader bilene under kjøring. I Sverige kan løsningen være aktuell for de store hovedvegene. Det vil da være to til fire prosent av vegnettet som må elektrifiseres. På kortere turer mellom disse vegene brukes batteri, sier Gunnar Asplund, administrerende direktør i Elways.



Fotnote: Prosjektet er støttet av NCC, Elways, Kilenkrysset, WSP Analyse & Strategi, Swedavia, kommune Sigtuna, Arlandastad Holding, Airport City Stockholm (eid av kommunen Sigtuna, Arlanda og Arlandastad Holding) KTH, North Container Terminal, e-Traction, ABT- bedrifter og Postnord.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.