ASFALT

NCC produserer og legger 58.000 tonn asfalt til E18 Vestkorridoren

Asfaltarbeidene starter opp allerede i høst og vil pågå i etapper frem til 2030.

Strekningen mellom Fornebu og Strand er den mest omfattende og komplekse delen av prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta.
Strekningen mellom Fornebu og Strand er den mest omfattende og komplekse delen av prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta. Foto: Joakim Kröger, NCC
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. okt. 2023 - 08:39

Asfaltleveransen er en del av Skanska sitt prosjekt med bygging av 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt på strekningen Fornebukrysset-Strand i Bærum kommune.

− Vi er godt fornøyde med å signere nok en asfaltkontrakt med Skanska. Dette er et komplekst prosjekt som krever solid gjennomføringsevne og effektiv logistikk i alle ledd, sier André Waage, Head of Department i en pressemelding fra NCC Industry Norge.

Major Steinar Larsen er sjef for det norske Nasams-batteriet ved Rzeszów-Jasionka-flyplassen i Polen. Her står han ved én av radarene til batteriet. Flyplassen og et helt annet luftvernbatteri kan skimtes i bakgrunnen.
Les også

Norsk major i Polen: – Det er en grunn til at det står flere luftvernsystemer her

Utføres med 90.000 kjøretøyer rundt seg

Strekningen mellom Fornebu og Strand er den mest omfattende og komplekse delen av prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta og det skal bygges og asfalteres i et område med en ÅDT på 90 000 kjøretøyer. Det krever solid planlegging og tett oppfølging av blant annet logistikk og trafikksikkerhet.

NCC inngikk i februar i år en leveranseavtale med Skanska til delprosjektet E18 Strand–Ramstadsletta og vil med Fornebukrysset–Strand være en sentral asfaltaktør i E18 Vestkorridoren-prosjektet i Bærum.

NCC vil i asfaltprosjektet levere et klimaregnskap og leveransen dokumenteres med en miljødeklarasjon (EPD).

Produseres ved fabrikken på Steinskogen i Bærum

Asfalten vil bli produsert ved NCCs asfaltfabrikk på Steinskogen i Bærum. Denne fabrikken produserer asfalt med opptil 80 prosent lavere CO2-utslipp enn tradisjonell asfalt.

Det er mulig fordi det benyttes fornybar energikilde – trepellets - som ut fra et klimasynspunkt er bedre enn fossilt brensel.

Asfalteringen vil følge veiprosjektets fremdriftsplan og på det meste vil nærmere 20 ansatte fra NCC være involvert i arbeidet med produksjon og legging av asfalt. I tillegg kommer transport av asfalt og arbeidsvarsling.

– Det er ikke enkelt, men ikke noe uforutsett har dukket opp. Vi har kontroll på framdrift og kostnader, sier Statsbygg-sjef Harald Nikolaisen (t.v.) om byggingen av Regjeringskvartalet. Her er han sammen med konsernsjef Stein Ivar Hellestad i Skanska Norge.
Les også

Nå bygges C-blokka: – Sikkerheten og logistikken er det mest krevende

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.