Vegvesenets avgjørelse kommer neppe som noen bombe for noen. Ved anbudsåpningen skilte det bare 3,6 millioner kroner i Veidekkes favør. På forhånd hadde Vegvesenet gjort det klart at man ville legge større vekt på organisering og framdriftplan enn man vanligvis gjør. For hvert av de to elementene kunne det gis maksimalt tre millioner kroner i fradrag eller tillegg.
Vurderingen var gjort før konvoluttene med anbudene ble åpnet. NCC kom best ut og fikk et fradrag fra anbudsummen på fire millioner, mens Veidekke fikk et tillegg på tre millioner. Dermed var regnestykket snudd i favør av NCC.
Til tross for at anbudene ble vurdert litt annerledes enn vanlig, regner ikke byggeleder Tom Heldal Larsen med at noen vil benytte seg av klageretten. Anbudene er kontrollert både av prosjektet, Region Øst og Vegdirektoratet. Det er derfor lite sannsynlig at det er gjort noen formelle feil.
Oppdraget omfatter utbedring og nyanlegg av to kilometer lokalveger på og rundt Økern. I disse vegene inngår det en 170 meter lang betongbru over T-banen, en 75 meter lang stålkassebru over ring 3 og en 29 meter lang betongbru som skal føre Alnabanen over en lokalveg. I krysningspunktet mellom veg og bane skal det støpes et 100 meter langt vanntett betongtrau som vegen skal ligge i.
Alnabanen er en godsbane mellom Alnabru og Grefsen. Jernbanebrua vil bli bygd ved siden av sporet og skjøvet på plass i løpet av en helg uten trafikk på banen. Når brua er på plass, blir åpningen for lokalvegen gravd ut under den uten at togtrafikken blir hindret.
Hele jobben må være fullført sommeren 2010. Da skal lokalvegsystemet fungere som midlertidig omkjøringsveg for riksveg 163 (Østre Aker Vei) mens Økernkrysset blir bygd om.