BIL

Nedtur for tyske bilgiganter – dårligere resultat for BMW og Volkswagen

Økt kinesisk konkurranse svekker resultatet for de tyske bilprodusentene BMW og Volkswagen.

Kina er et stort marked for BMW, men selskapet sliter med økt konkurranse fra lokale produsenter.
Kina er et stort marked for BMW, men selskapet sliter med økt konkurranse fra lokale produsenter. Foto: Mathias Klingenberg
1. aug. 2024 - 09:41

Kina er et svært viktig marked for bilselskapene, og ettersom etterspørselen har falt der og konkurransen fra lokale bilmerker har økt, gikk resultatet ned i andre kvartal for BMW og Volkswagen. Økte produksjonskostnader rammer også hardt.

Nettoresultatet til BMW-gruppen, som også eier bilmerkene Rolls-Royce og Mini, falt med 8,6 prosent til 2,7 milliarder euro (over 31,8 milliarder kroner) mellom april og juni. Inntektene falt med 0,7 prosent til i underkant av 37 milliarder euro (over 436 milliarder kroner).

BMWs billeveranser falt med 1,3 prosent, til 618.743 kjøretøy. Leveransene til Kina sank med 4,7 prosent, noe som har rammet bilprodusentens inntekter hardt.

Volkswagen leverte 2,2 millioner kjøretøy i samme periode, noe som er 3,7 prosent lavere enn for ett år siden. Driftsresultatet falt med 2,4 prosent til 5,5 milliarder euro (over 64 milliarder kroner), sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen steg imidlertid med 4,1 prosent til 83,3 milliarder euro, i tråd med analytikernes forventninger. Volkswagen er også presset av kinesisk konkurranse og et mettet elbilmarked.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.