– Innovasjon har bedre arbeidsvilkår i dårligere tider enn i gode. Årsaken er at du er nødt til å finne andre måter å drive virksomheten på. Rimeligere og mer effektive, mener Kirsti Kierulf.
– I oppgangsperioder brukes alle ressurser på å levere det som er solgt litt fortere og litt billigere. Dette gir ikke rom for å endre prosesser, produkter og tjenester på samme måte som når vi må endre oss.
Frykt
Hennes holdning er med andre ord en helt annen enn den som preger norsk næringsliv i finanskrisedebatten. Spesielt norsk industri frykter at nedgangstidene vil ramme innovasjonen her i landet.
Kierulf leder innovasjonssatsingen hos Accenture, som leverer løsninger innen IKT og forretningsutvikling.
Siden i fjor høst har arbeidet foregått i et eget innovasjonssenter i samarbeid med Fast og Avanade om utvikling av teknologibaserte forretningsmodeller for virksomheter i hele verden.
Føler presset
Hun er utdannet siviløkonom og ble ansatt som direktør for innovasjon, teknologi og kunnskap ved Accenture Innovation Lab på Fornebu i 2006.
Kierulf oppfatter at Norge står i en særstilling i tiden som kommer. Norsk næringsliv vil føle presset for å tenke i nye baner, mens oljeinntektene vil gi kapital til å kunne investere i innovasjon.
– Den økonomiske nedturen vil neppe bli så sterk i Norge, i alle fall ikke det neste året. Oljeinntektene skjermer oss for en del av virkningen av finanskrisen. Og mange store offentlige kontrakter vil medvirke til at nye friske ideer settes ut i livet, sier Kierulf.
Norsk sjanse
Her ser hun en stor sjanse for norsk næringsliv.
– Nå har bedriftene en unik mulighet til å bygge seg posisjoner i Europa og resten av verden.
– Og her sitter du med oppskriften?
– Her spiller bruk av teknologien en sentral rolle. I dag bruker de fleste data på toppen av tradisjonelle arbeidsmetoder. Vi lagrer informasjon og leter den frem ved behov som fra et gammelt arkivskap. Avansert søkemotorteknologi gjør det mulig for alle medarbeidere å finne relevant informasjon, uavhengig av hvilke stikkord den enkelte har valgt å angi. På den måten vil utveksling av informasjon og økning i kompetansen skje stadig raskere, forklarer Kierulf.
Tradisjonen bremser
– Begrensningen i dag ligger i hvordan virksomhetene er organisert. Ved å tenke nytt, kan vi utnytte ressursene langt bedre. Det handler om å utnytte muligheten til å søke frem all den kompetansen som organisasjonen totalt sitter på.
– Et eksempel ville hjelpe på forståelsen.
– På en byggeplass må du lete frem den rette prosjektbeskrivelsen for å finne de rette materialene til den enkelte oppgave. I stedet kan du hente frem informasjonen kjappere ved å ta et bilde av arbeidsområdet med mobilkameraet og sende inn til databasen, og få materialoversikten i retur.
– Og i telemedisin får du bistand fra en ekspert i den andre enden av linjen. Neste generasjon handler om også å få tilgang til informasjon om tidligere diagnoser og operasjoner ved landets sykehus for å ta de rette beslutningene. Det kan danne grunnlaget for å yte mer helsetjeneste for hver krone, sier Kierulf.
Dataspill
Hvis det virker fremmed å spørre en datamaskin om hjelp, mener hun det kan være lurt å trene seg med litt lek i den virtuelle verden.
– En avatar, altså en virtuell utgave av seg selv, i nettsamfunnet Second Life kan gi inspirasjon. Eller hvorfor ikke delta i spill som World of Warcraft, foreslår hun.
– Hvordan vil det hjelpe?
– Det handler om å etablere et virtuelt ego og venne seg til å samhandle med informasjonen som er tilgjengelig – ikke bare med mennesker og papir. Da kan du få en innsikt i hvordan teknologi kan få ting til å fungere bedre og enklere, mener sjefsinnovatøren.
De nye IT-sjefene
Ny organisering og nye arbeidsmetoder kommer til å kreve nye roller for IT-ledelsen.
– Store mengder kritisk informasjon krever sikker lagring. Her blir IT-sjefen en «Data fort commander». Altså lederen for den fysiske sikringen av virksomhetens informasjon. En like viktig oppgave tildeles «Data information manager». Han eller hun sørger for at rett informasjon blir tilgjengelig for de rette medarbeiderne. Og det er her vi ser at søk blir en kritisk faktor. Du skal finne frem i dokumenter, lydfiler, bilder og videoer. Og i utgangspunktet skal det være nok å huske i hvilket møte en sak ble tatt opp for å finne frem, forklarer Kirsti Kierulf.
– Det kan fremstå som et sant kaos å organisere slike informasjonsmengder i tradisjonell forstand, men for brukerne er det en drøm, hevder hun.
Hele verden
– Og dette er internasjonale bedrifter interessert i å lære mer om?
– Responsen har vært overraskende positiv etter oppstarten i oktober. Nå betjener vi 80 klienter verden over, og dette er selskaper fra alle bransjer.
– Søk er et hett tema i bransjen. Hvordan vet vi at dette ikke er et blaff?
– Satsingen fra vår side, med en stor global aktør som Accenture, er noe jeg håper blir langsiktig. I motsetning til Google, som nå lukker dørene i Trondheim etter drøyt tre år. Når vi i tillegg jobber sammen med Microsoft, tyder det på balanse og langsiktighet i satsingen.