Redusert frostsikring av vegen øker faren for telehiv. Konsekvensene av telehiv er økte trafikant- og vedlikeholdskostnader og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet.
- Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veger, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.
Gjeldende regler benyttes
Nye Veier har søkt om å benytte en metodikk som ville gitt en vegoppbygging inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av skal gjeldende regler benyttes, framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier.
Men Vegdirektoratet er positivt til at store deler av dagens E6 mellom Kolomoen (sør for Stange) til Ensby (nord for Lillehammer) gjenbrukes under forutsetning av at vegen har tålt frostpåkjenningene over tid. Disse strekningene er bygget ut mellom 1970 og 1994.
God frostsikring – god økonomi
Da reglene sist ble revidert i 2014 skjedde det etter råd fra fagmiljø i og utenfor Statens vegvesen. Dagens bestemmelser har tatt hensyn til erfaringer med telehiv, utvikling av materialer og byggemetoder. Det er også lagt vekt på at klimaendringer kan innebære endringer i fryse- og tineperioder gjennom året. Å sørge for god frostsikring er svært kostnadseffektivt, viser analyser Statens vegvesen har utført.
- På denne bakgrunn har norske veger ikke blitt dimensjonert med for mye frostsikring, framholder Bettina Sandvin.
Grei avklaring
Nye Veier er glad for avklaringen fra Vegdirektoratet.
– Det er bra at vi har fått avklart hvordan regelverket skal tolkes angående frostsikring, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen.
- Dette vil gjøre det mulig for Nye Veier å utvikle enda mer av eksisterende vei på en samfunnsøkonomisk og kvalitetsmessig god måte, sier Moshagen.