En hydrogenlekkasje ved Uno-X-stasjonen i Bærum førte til en kraftig eksplosjon mandag 10. juni.
Nel hydrogen leverte teknologien og har kommet frem til at lekkasjen skyldtes feilmontering fra deres side. To bolter i på en av hydrogentankene var skrudd til for svakt.
I kvartalsrapporten som Nel ga ut onsdag skriver selskapet at de setter av 35 millioner kroner for å dekke kostnadene knyttet til eksplosjonen.
Pengene går til undersøkelser og inspeksjoner av fyllestasjonene, opprydding og gjenoppbygging av hydrogenstasjonen.
Nel stengte alle sine fyllestasjoner etter ulykken. Nå er flere tilbake i drift.
– Vi er glade for å kunngjøre at stasjonene i Sør-Korea, Danmark og i stor grad i USA er tilbake i drift, mens vi har god fremgang med verifiseringsprogrammet i Europa, sier Nel-sjef Jon André Løkke til E24.
Fersk rapport: Ressurser til sikringsarbeid bør «økes betraktelig»
Vurderer å sette opp midlertidige stasjoner
I etterkant av eksplosjonen stoppet leverandørene utlevering av nye biler. Hyundai og Toyota er de eneste som selger hydrogenbiler i Norge.
Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier til TU at de vil starte opp igjen salget av hydrogenbiler så snart fyllestasjonene åpner. Samtidig jobber de med andre mulige løsninger.
– Det vurderes å sette opp midlertidige fyllestasjoner. Vi jobber sammen med flere aktører nå, men det er foreløpig for tidlig å si hva det blir til, sier Olsen.
Toyota Norge leier nå ut ekstra biler til kundene som har kjøpt hydrogenbil.
– Forhåpentligvis kan vi si noe mer konkret om videre vei snart, sier Olsen.
DSB-tilsyn
De norske stasjonene er fremdeles stengt på ubestemt tid etter ulykken. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) må gjennomføre tilsyn etter eksplosjonen før stasjonen i Bærum kan åpne igjen.
Seksjonssjef Gry Haugnes i DSB har sagt til TU at de vil gjennomføre tilsynet i løpet av august. Tirsdag 27. august opplyser hun i en e-post at tilsynet ikke er avsluttet ennå.
– I tilsynet går vi gjennom den tekniske rapporten fra Nel og konsulentselskapet Gexcon i detalj for å komme til bunns i hendelsesforløpet, sa Haugsnes til TU tidligere i august.
Tjener mer på hydrogen-fyllestasjoner
I kvartalsrapporten skriver Nel at de ender med et brutto driftsresultat (ebitda) på minus 72,6 millioner kroner, fra minus 20,6 millioner på samme tid i fjor. Ser vi bort fra hydrogen-eksplosjonen ligger resultatet på minus 37,6 millioner kroner, skriver Nel.
Selv om de tapte mye på stasjonen i Sandvika, har de tjent bedre på fyllestasjoner totalt sammenliknet med fjoråret.
Fra 48,7 millioner kroner i andre kvartal i 2018 har Nel økt omsetningen med 19 prosent andre kvartal 2019 - opp til 58 millioner.
De har blant annet fått bestilling på to nye hydrogenstasjoner for lastebiler i California, samt ordrer til Korea, Canada og England.
Onsdag morgen meldte Nel at de planlegger en stor fabrikk for produksjon av elektrolysører på Herøya Industripark ved Porsgrunn.
Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt