ENERGI

Nel setter av 35 millioner kroner for å rydde opp etter hydrogen-eksplosjon

Nå vurderes det å sette opp midlertidige fyllestasjoner.

Mandag 10. juni eksploderte det kraftig i en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i Bærum.
Mandag 10. juni eksploderte det kraftig i en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i Bærum. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
28. aug. 2019 - 12:59

En hydrogenlekkasje ved Uno-X-stasjonen i Bærum førte til en kraftig eksplosjon mandag 10. juni.

Nel hydrogen leverte teknologien og har kommet frem til at lekkasjen skyldtes feilmontering fra deres side. To bolter i på en av hydrogentankene var skrudd til for svakt.

I kvartalsrapporten som Nel ga ut onsdag skriver selskapet at de setter av 35 millioner kroner for å dekke kostnadene knyttet til eksplosjonen.

Pengene går til undersøkelser og inspeksjoner av fyllestasjonene, opprydding og gjenoppbygging av hydrogenstasjonen.

Nel stengte alle sine fyllestasjoner etter ulykken. Nå er flere tilbake i drift.

– Vi er glade for å kunngjøre at stasjonene i Sør-Korea, Danmark og i stor grad i USA er tilbake i drift, mens vi har god fremgang med verifiseringsprogrammet i Europa, sier Nel-sjef Jon André Løkke til E24.

Flere veier ble ødelagt etter ekstremværet Hans.
Les også

Fersk rapport: Ressurser til sikringsarbeid bør «økes betraktelig»

Vurderer å sette opp midlertidige stasjoner

I etterkant av eksplosjonen stoppet leverandørene utlevering av nye biler. Hyundai og Toyota er de eneste som selger hydrogenbiler i Norge. 

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier til TU at de vil starte opp igjen salget av hydrogenbiler så snart fyllestasjonene åpner. Samtidig jobber de med andre mulige løsninger.

– Det vurderes å sette opp midlertidige fyllestasjoner. Vi jobber sammen med flere aktører nå, men det er foreløpig for tidlig å si hva det blir til, sier Olsen.

Vis mer

Toyota Norge leier nå ut ekstra biler til kundene som har kjøpt hydrogenbil.

– Forhåpentligvis kan vi si noe mer konkret om videre vei snart, sier Olsen.

DSB-tilsyn

De norske stasjonene er fremdeles stengt på ubestemt tid etter ulykken. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) må gjennomføre tilsyn etter eksplosjonen før stasjonen i Bærum kan åpne igjen.

Seksjonssjef Gry Haugnes i DSB har sagt til TU at de vil gjennomføre tilsynet i løpet av august. Tirsdag 27. august opplyser hun i en e-post at tilsynet ikke er avsluttet ennå.

– I tilsynet går vi gjennom den tekniske rapporten fra Nel og konsulentselskapet Gexcon i detalj for å komme til bunns i hendelsesforløpet, sa Haugsnes til TU tidligere i august.

Tjener mer på hydrogen-fyllestasjoner

I kvartalsrapporten skriver Nel at de ender med et brutto driftsresultat (ebitda) på minus 72,6 millioner kroner, fra minus 20,6 millioner på samme tid i fjor. Ser vi bort fra hydrogen-eksplosjonen ligger resultatet på minus 37,6 millioner kroner, skriver Nel.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Selv om de tapte mye på stasjonen i Sandvika, har de tjent bedre på fyllestasjoner totalt sammenliknet med fjoråret.

Fra 48,7 millioner kroner i andre kvartal i 2018 har Nel økt omsetningen med 19 prosent andre kvartal 2019 - opp til 58 millioner.

De har blant annet fått bestilling på to nye hydrogenstasjoner for lastebiler i California, samt ordrer til Korea, Canada og England.

Onsdag morgen meldte Nel at de planlegger en stor fabrikk for produksjon av elektrolysører på Herøya Industripark ved Porsgrunn.

Generalsekretær i Norsk Hydrogenforum, Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, er veldig glad for at Enova bevilger penger til fem knutepunkter for produksjon. Det er viktige ledd i verdikjeden for å avkarbonisere skipsfarten.
Les også

Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.