RYGGE: Ledere og ingeniører hos teknologiutvikleren Genkey og IT-leverandøren Braathens IT Solutions følger alle spent med på køen av halvvåkne passasjerer som sjekker inn bagasjen før avgang med Norwegians morgenfly til Bergen.
Moss lufthavn Rygge er åsted for første test av biometrisk identifisering.
Raskere
– Dette kan jo bety raskere ekspedering på flyplassen, tror Anja Blikstad. Kiropraktoren nøler ikke med å prøve nyvinningen og plasserer to fingre på skanneren. Dermed er hun registrert og kan gå videre til sikkerhetskontroll og ombordstigning. Ved gate 4 skannes de samme fingrene på nytt, og en kvittering med setenummer skrives ut. Prosessen har tatt fem minutter.
Svette
– Vi har svettet litt, innrømmer Genkeys prosjektleder Erlend Bang Abelsen.
Han betjener selv skanneren og datautstyret ved gaten og kan med lettelse se at samtlige innsjekkinger fungerer som de skal.
Hensikten er en rask identifisering for å sikre at det er samme person som sjekker inn bagasjen og faktisk går om bord i flyet.
Personvern
SAS' løsning med lagring og sammenligning av bilder av passasjerenes fingeravtrykk har et personvernaspekt.
Genkey har utviklet en teknologi som ikke går løs på personvernet.
– I den første skanningen omdanner et dataprogram fingeravtrykkene til en tallrekke. Ved neste skanning genereres en ny tallrekke, som er tilnærmet lik den første og kan bekrefte at avtrykkene er fra samme person, forklarer administrerende direktør Jens-Petter Glittenberg hos Genkey.
Lagring
Den første tallrekken er ikke følsom informasjon og kan lagres. Dermed kan den ligge tilgjengelig i passasjerprofiler for nettkunder.
– Eller den kan benyttes som elektronisk nøkkel til elektronisk identifisering, sier Glittenberg.
Mye kan gå galt på en premiere.
– I dag var det svikt i innsjekkingsautomatene, slik at det hopet seg opp. Men vi opplevde faktisk ingen feil i våre systemer. Vi opplevde størst press med at det VAR premiere, med både kunden Norwegian, passasjerer og presse til stede, sier prosjektleder Abelsen.
Kutter staben
Først etter to uker med forsøk får han vite om Nowegian er fornøyd. Da vil det være snakk om en investering på titalls millioner kroner.
– Hvis dette blir permanent, forventer vi gevinst i form av mer tilfredse passasjerer, som bør føre til flere reisende. Og vi vurderer selvbetjent skanning ved ombordstigning, som kan gi behov for færre medarbeidere, sier Norwegians prosjektleder Lars Näppä.