Fra og med august i år, trer det nye bussanbudet i Trondheim i kraft. Det markerer også oppstarten for Metrobussen i byen.
Flere pakker
I den forbindelse er det stor byggeaktivitet langs rutene for å tilpasse holdeplassene - eller omstigningspunktene, som de nå kalles.
Kontraktsmessig har utbyggingen blitt utlyst i pakker med flere stasjoner. I forrige uke var det anbudsåpning på den siste av disse pakkene, og denne kontrakten inneholder tre tiltak.
Det er snakk om bygging av omstingingpunkt på Heimdal stasjon, utbedring av Ringvålveien, samt oppføring av et servicebygg ved stasjonen.
Se flere detaljer i utlysningen på Doffin.
Presset marked
Statens vegvesen er byggherre på de to første, mens siste håndteres av Bane NOR Eiendom.
Ved fristens utløp hadde det kommet inn tre tilbud på hvert av tiltakene, noe Statens vegvesens prosjektleder er godt fornøyd med.
- Vi vet at markedet i Trøndelag er rimelig presset for tiden, så vi er fornøyd med å få inn såpass mange tilbud, kommenterer han.
Disse meldte seg:
Omstigningspunkt Heimdal stasjon:
Ottar Augdal: 10.112.144,60
Peab Anlegg: 11.244.269,01
Grunnarbeid Entreprenør: 15.003.982,10
Utbedring Ringvålveien:
Ottar Augdal: 8.380.253
Peab Anlegg: 8.974.956,03
Grunnarbeid Entreprenør: 12.195.008
Servicebygg Heimdal stasjon:
Næringssbygg: 11.545.601
Børset & Bjerkset Entreprenør: 13.513.000
Trebetong: 14.760.927
LES OGSÅ: Statsbudsjettet: Bare promiller av kollektivmidlene havner i Trondheim
LES OGSÅ: Byggestopp for metrobussholdeplasser i Trondheim - entreprenør melder oppbud