To amerikanske innholdsgiganter er på vei inn i Norge. For en lav månedlig pris får kundene tilgang til enorme mengder filmer og TV-serier.
Ikke bare utfordrer Netflix og HBO de etablerte TV-leverandørene, de utfordrer også selve internett-infrastrukturen vi har bygget opp.
Det å se på TV over nettet krever en enorm kapasitet i forhold til den surfingen folk har drevet med til nå.
Netflix til Norge: Elefanten er kommet til TV-markedet
Hvem betaler
I USA står Netflix alene for rundt 25 prosent av all trafikk over nettet, og abonnentene vil bli betydelig bitrateforbrukere i Norge også.
Spørsmålet blir hvem som skal betale. Det koster å fremføre og levere datastrømmer.
Tradisjonelt har det vært slik at man abonnerer på en viss bitrate, men leverandøren vet at bare en eller noen promille av kapasiteten benyttes. Det blir det slutt på når man skal se TV over nettet. Slike brukere vil kanskje bruke flere titalls prosent av hva de betaler for.
Les også: Fjerner forsinkelser på nettet
Enorm datavekst
Logisk sett skulle man tro at når man kjøpte en sjokolade burde man få spise opp alt sammen. Problemet er at nettverket vil kreve omfattende utbygging om forbrukerne spiser veldig mye mer av sjokoladen. Og det koster.
Nettverket er ikke bare den siste forbindelsen ut til kunden, men all infrastruktur fra kilden til datastrømmen og frem til kundene.
– Vi har allerede sett at nettverkstrafikken øker med 60 prosent årlig, og det er før Netflix har lansert. Det vi kaller singlecast over IP, det vil si at innhold strømmes fra en kilde til en mottaker, er flere tusen ganger mer kostbart enn å kringkaste innholdet. Noen må betale dette, og vi har bedt dem som bruker kabelen inn til kundene være med på et spleiselag, sier styreformann i Kabel Norge Øyvind Husby.
Les også:
Telenor spår bompenger på mobilnettet
Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet
Kan bli degradert
Selv om Telenor selv er en aktør på nett-TV-markedet gjennom Comoyo og Canal Digital så ønsker de å ha avtaler med alle som tilbyr TV over internett fra Norge.
Selskapet har inngått avtaler med aktører som NRK om bruk av nettverket.
– Netflix har valgt å lansere sin tjeneste ut på det åpne nettet uten avtale med bredbåndleverandørene. Dette valget kan medføre at kundene opplever redusert kvalitet på tjenesten, og Netflix kan oppleve at tjenestene blir degradert. Vi ønsker å få på plass en avtale med Netflix om quality of service, og de har allerede fått tilbud om dette fra oss, men de har foreløpig avslått, sier informasjonssjef Canal Digital Kabel, Catharina Kokkim.
Les også:
Slik er Canal Digitals nye dekodere
Ta ansvar
Sjefen for IP-distribusjon i NRK, Bjarne Andre Myklebust, er ikke helt på linje med Internettleverandørene.
Han sier at NRK og mange andre har tatt ansvar for sitt eget innhold ved å ha avtaler med innholdsleveransenettverk, såkalte CND-er, som flytter innholdet fra NRK lengst mulig frem mot seerne før det går over til det vanlige nettet.
– Jeg synes ikke synd på dem. De må selv ta ansvar for å prise tjenestene sine i forhold til den kapasitetsøkningen som alle vet er i gang. I stedet ser vi masse kampanjer som tilbyr mer kapasitet til samme pris som før. Jeg etterlyser et bedre samarbeid mellom de som eier den norske infrastrukturen. De burde heller samarbeide om å lage et norsk innholdsleveransenettverk, men de sliter nok med å samarbeide, sier Myklebust.
Les også: Slik streamer NRK OL på nett
STOR TEST AV STORE TV-ER: Skal du ha ny TV i høst?
Les også:
Her er Microsofts stikk til Apple og Spotify
Denne appen kjenner igjen TV-serier