Stavanger: Skipsverftene har hittil manglet en god og enkel måte å foreta sine innkjøp på. Det har manglet felles systemer, og det har vært dårlig kommunikasjon mellom skipsbyggeriene og underleverandørene. Internett har åpnet for nye muligheter. Gjennom anskaffelsessystemet ShipYard Xchange (SYX) har verftene fått nye muligheter for å handle på internett.
- Mellom 60 og 80 prosent av byggeprisen på et skip skyldes eksterne anskaffelser. Å effektivisere denne delen av virksomheten vil ha stor betydning for verftene. Å få et felles område hvor verft og underleverandører kan handle, har lenge vært et av bransjens høyeste ønsker, forteller salgssjef Petter Walle i SYX AS.
Årlig omsettes det for rundt 440 milliarder kroner i underleveranser til skipsverftene. En bedret innkjøpsprosess kan spare betydelige beløp og kan på sikt ha betydning for overlevelsesevnen til skipsverftene. SYX er utviklet som et internettpåbygg til dagens materialstyringsprogrammer.
- Vi har basert utviklingen på IFS programvare. Den er velkjent i norsk verftsindustri, og har en ledende rolle i det norske markedet. Men systmet er slik at også andre materialstyringssystemer kan brukes sammen med STYX.
Norsk samarbeid
Portalen er utviklet i samarbeid med norske verft, først og fremst Aker Brattvåg. Hittil er rundt 15 verft sammen med 160 underleverandører i Europa og USA knyttet opp til portalen. Brukere av SYX har sendt ut 1100 forespørsler og knyttet kontrakter til en verdi av 365 millioner kroner. De som er tilknyttet SYX betaler en årlig lisens pluss en andel av omsetningen gjennom SYX til portalen. - Etter at avgiften er betalt gjelder no cure - no pay prinsippet. Får ikke kunden omsetning eller innkjøp til gjennom SYX, skal vi ikke ha betalt.
Systemet fungerer slik at det i tillegg til å sende ut forespørsler og ordre også følger opp at dokumentasjonen kommer inn i tide. - Dette er en av de store utfordringene for industrien, dokumentasjonen er ofte forsinket eller feil. Gjennom portalen får både verft og underleverandørene bedre kontroll på informasjonsflyten i et prosjekt. Dette er en av de store mulighetene for å få til innsparinger, understreker Walle.
SYX er basert over IFS lest og er integrert med IFS, men kan også stå på egne ben. Det ble utviklet over en to-års periode, hvor pilotinstallasjonen ble ferdig testet til årsskiftet 01 - 02. SYX eies av SYX Aker Kværner Yards, Aker RGI, Sener Grupo de Ingenierio Y Sistema SA (Spania), Ementor ASA, Marintek, og Rolls Royce Marine. Selskapet er norsk og holder til på Lysaker rett vest for Oslo.