NHO etablerer egen bransjeforening for bedrifter innen trafikkdirigering

Hovedmålet er å samle bransjen og øke seriøsiteten blant de som driver innenfor området.

I midsten nyvalgt leder for Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap, Jan Erik Foshaugen, sammen med nestleder John Olav Stokke til venstre og Lasse Tenden i NHO til høyre.
I midsten nyvalgt leder for Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap, Jan Erik Foshaugen, sammen med nestleder John Olav Stokke til venstre og Lasse Tenden i NHO til høyre. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. des. 2018 - 08:57

Tilsammen 11 bedrifter var representert og meldte seg inn da NHO hadde stiftelsesmøtet for det som skal hete Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap.

Styreleder for Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap, Jan Erik Foshaugen fra Nokas <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Styreleder for Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap, Jan Erik Foshaugen fra Nokas Foto:  Jarle Skoglund

– Bakgrunnen for etableringen er et ønske om å utvikle trafikkdirigering som et eget fag og yrke, forteller Jan Erik Foshaugen fra Nokas, som er valgt til leder for den nystartede foreningen.

Med seg i styret har han nestleder John Olav Stokke, som er adm.dir i Ramudden AS, og styremedlemmene Anita Aarekol fra Odda-bedriften Aarekol Vegtjeneste AS og daglig leder Egil Myrvoll fra Trafikkvakta AS i Trondheim.

Fokus på rammevilkårene

I tillegg til å velge styre, ble det behandlet en handlingsplan. Den inneholder punkter som kontakt med Vegdirektoratet vedrørende oppfølgning og utvikling av eget regelverk for trafikkdirigering, standardisert opplæring og kontrollrutiner og andre rammevilkår som berører trafikkdirigeringsbedriftene.

De skal også jobbe med forsikringsløsninger, spesielt ansvarsforsikring og yrkesskade som er tilpasset bransjen, og de ønsker å få på plass en ny overenskomst for Trafikkdirigering under Service- og Vedlikeholds-overenskomsten mellom LO og NHO.

Vil bedre ryktet om bransjen

Trafikkdirigering er en relativt fersk bransje hvor en del av aktørene har har vært preget av useriøsitet, noe som bl a er avdekket av krimgruppa i Statens vegvesen.  Det stemplet ønsker Bransjenettverket for Trafikk og Beredskap at bransjen skal komme bort fra, og til det ønsker de hjelp fra Vegdirektoratet ved blant annet å skjerpe kravene til hovedentreprenørers bruk av underentreprenører.

Vis mer

– Vi er en bransje som jobber for høyest mulig sikkerhet for de som jobber ute på vegene. Å da legge inn sikkerheten som et konkurranseelement mellom aktørene, slik det blir når det bare er pris som vektlegges,helt galt i forhold til den viktige jobben vi har. Det kan det gjøres noe med, om byggherrene skjerper kravene til underentreprenører, forteller nestleder nestleder John Olav Stokke.

– Bransjen trenger organisasjonstilhørighet

Seniorrådgiver i NHO Service og Handel, Lasse Tenden, sier at de begynte å se nærmere på denne bransjen og mulighetene for en egen bransjeforening, etter at Trafikkvakta AS i Trondheim meldte seg inn i NHO.

– Denne bransjen har et udekket behov i forhold til organisasjonstilhørighet, og etter en kontakt med Vegdirektoratet som bekreftet våre antagelser, tok vi initiativ til etableringen. Det er et stort behov for å få på plass en bedre opplæring og en bransjegodkjenningsordning. Det er et paradoks at det for å bli vekter kreves 160 timers opplæring, mens det for å bli trafikkdirigent kun kreves å avlegge en eksamen, uten videre krav til praktisk og teoretisk opplæring. Det ønsker vi nå å gjøre noe med, forteller Lasse Tenden til veier24.

LES OGSÅ: Nå er det mulig å holde tettere kontakt med veiskiltene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.