NHO-sjef Finn Bergesen roser miljøvernminister Erik Solheim (SV) for avtale om NOx-reduserende tiltak.
- Dette er en vinn-vinn-situasjon for næringslivet og staten. Avtalen betyr mindre kostnader for næringslivet enn å betale avgift, sier Bergesen til Dagens Næringsliv.
Bergesen peker på at avtalen gir større klimaeffekt, fordi penger brukes på utslippsreduserende tiltak i ordningen i stedet for avgift til staten.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Jeg mener vi nå har fått en målrettet avtale som kan gi økt konkurranseevne og teknologiutvikling, sier Solheim.
På tide
Bergesen mener tidligere regjeringer har sviktet når det gjelder NOx-utslipp.
- Man har skjøvet ting foran seg, sier Solheim til DN.
Skip på naturgass
Norge må redusere sine NOx-utslipp med ytterligere 18 prosent for å oppnå de internasjonale forpliktelsene i Gøteborg-protokollen.
- Det mangler gode konkrete planer. Storstilt konvertering til naturgass er løsningen, sier NTNU-professor i petroleumsteknologi Jon Steinar Gudmundsson til DN.
Gudmundsson foreslår at Hurtigruten og andre kysttransportører må tvinges over på naturgass.
- Ved vanlig bruk i busser, lastebiler og båter, gir naturgass 50-80 prosent minder NOx-utslipp enn diesel, sier Gudmundsson.