Folketallet i de største byene kan øke med rundt 30 prosent fram mot 2030.
Hvordan løser Norge dette trafikalt?
Dobling
Det er utfordringen NHO forsøker å svare på med nye forslag.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Du har garantert produktene deres hjemme. Her er hemmeligheten bak smidige produksjonsprosesser
– Vi vil doble kollektivtilbudet i de største byene. I tillegg vil vi innføre rushtidsavgift, sier NHO-direktør Finn Bergesen jr. til NRK.
En rushtidsavgift er i praksis veiprising, altså i bompenger, i rushtida.
Ekstramilliard
Enkelte blir kanskje overrasket over at Næringslivets Hovedorganisasjon går i bresjen for mer kollektivtrafikk. Men det gjør de altså.
– Regjeringen bør bevilge en årlig ekstramilliard til kollektivtiltak i de seks største byene i tillegg til beløpene som er fastsatt i Nasjonal transportplan, sier Bergesen.