Environmental Ship Index (ESI) identifiserer skip med lave utslipp og gir dem score etter hvor miljøvennlige de er. Av 3194 skip er det kun 50 som har en score som er høyere enn 50 poeng.
Av de ti mest miljøvennlige skipene er hele ni av dem norskeide. Det siste er et svensk skip.
Best av alle
Helt øverst er det fem norskeide skip som troner, med de LNG-drevne søsterferjene Bergensfjord og Stavangerfjord til Fjord Line helt på topp.
På de tre neste plassene følger norske Seven Viking fra Eidesvik, Bergen Star fra Bergen Tankers og Normand Arctic fra Solstad Offshore.
Med på listen er også Viking Lady. Skipet har installert både brenselcelle og batteripakke for å utforske hybrid framdrift. Skipet har, i likhet med de fleste forsyningsskip med LNG-framdrift dual fuel-motorer fra Wärtsilä.
Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter
16 norske
I alt er det 16 norskeide skip på listen over de 50 mest miljøvennlige skipene (se den fullstendige listen under).
Poengscoren regnes ut i fra mengden karbondioksid (CO2), nitrogenoksid (NOx) og svoveloksid (SOx) det enkelte skip slipper ut, og omfatter også et rapporteringsskjema for drivhusgasser. I tillegg blir skip som har mulighet for å koble seg til landstrøm premiert.
Miljøskipsindeksen skal fungere som en indikasjon på hvor miljøvennlig havgående fartøy er, og skal bistå i å identifisere renere skip.
Indeksen kan brukes blant annet av havner som vil belønne miljøvennlige fartøy, eller av rederier og skipseiere selv for å fremme skipene sine.
Det er flere havner i Norge som gir avgiftslettelser til skip med god score i ESI.
Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft
LNG-effekt
Det er flere skip som kjører på flytende naturgass (LNG) på topplisten.
Det er kanskje ikke så rart med tanke på at gassmotorene slipper ut 25–30 prosent mindre av klimagassen CO2 og reduserer de helseskadelige NOx-utslippene med rundt 85 prosent. LNG-motorene har heller ikke svovel- (SOx) og partikkelutslipp.
Og siden Norge har ledet an i å ta i bruk LNG (flytende naturgass) som drivstoff for fartøy, kan forklaringen på den norske miljødominansen blant de registrerte skipene ligge her.
Hittil seiler 57 skip utstyrt med LNG-motorer, de fleste norske, men ytterligere 78 på vei ut i sjøen fram mot 2018. Både Kina og USA satser på LNG.
Over 90 poeng
Bergensfjord og Stavangerfjord topper altså listen med henholdvis 93,9 og 93,5 poeng.
Bilfergene er begge drevet utelukkende på LNG. Da sistnevnte ble satt i drift i 2013 var det den første cruisefergen i verden som har en såkalt single LNG-motor.
Det vil si at de ikke trenger pilotinjeksjon av diesel eller olje for å tenne gassen, slik dual fuel-motorene trenger. Motorene er levert av Rolls-Royce.
Ifølge Morten Larsen, teknisk direktør og prosjektansvarlig i Fjord Line, er det nettopp LNG-motoren som gjør at ferjene er hakket mer miljøvennlige enn de andre skipene på listen.
– De kjører kun på LNG, mens de fleste andre LNG-skip har dual fuel-motorer. Det trekker opp, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow
Oppgraderer
Fjord Line jobber i tillegg kontinuerlig med å oppgradere skipene sine.
– Det har vært en sterk utvikling siden Stavangerfjord og Bergensfjord ble prosjektert, og vi finner stadig nye måter å forbedre dem på. For eksempel er det skjedd en utrolig utvikling innen LED-lys siden prosjektet ble startet, og her ser vi et forbedringspotenisal. Vi jobber hele tiden med å finne nye måter å redusere energiforbruket og annet som kan være bra for miljøet, forklarer Larsen.
Han synes det er positivt at Stavangerfjord og Bergensfjord havner på toppen av listen til ESI, men mener det ikke er et mål i seg selv.
– Målet vårt har vært å gjøre dem mest mulig miljøvennlige, og det er en utvikling vi fortsetter med, påpeker han.
Han mener likevel miljøskipsindeksen er nyttig, og skulle ønske det var flere skipseiere og havner som benyttet seg av den.
– Det er frivillig å være med i dag, og det er spesielt få havner som bruker indeksen. Her er det en jobb å gjøre. Kanskje burde havner tvinges til å gi rabatt til miljøvennlige skip? Da tenker jeg både på norsk, europeisk og verdensbasis, sier Larsen.
I Norge er det kun Kystverket og havnene i Oslo, Kristiansand og Stavanger som gir miljørabatter med bakgrunn i Environmental Ship Index.
Les også: Dette er verdens største containerskip
Topp 50
Her er den fullstendige listen over skipene med en score på 50 og over:
Bergensfjord | Fjordline | 93.9 |
Stavangerfjord | Fjordline | 93.5 |
Seven Viking | Eidesvik AS | 92.5 |
Bergen Star | Bergen Tankers as | 85.6 |
Normand Arctic | Solstad Offshore ASA | 83.7 |
TERNVAG | Terntank Rederi A/S | 83.1 |
Coral Energy | Skangass As | 80.5 |
Viking Queen | Eidesvik AS | 78.6 |
Viking Lady | Eidesvik AS | 78.6 |
Viking Energy | Eidesvik AS | 78.6 |
Al Areesh | Teekay Shipping (Glasgow) Ltd | 78.3 |
Al Daayen | Teekay Shipping (Glasgow) Ltd | 78.3 |
Viking Princess | Eidesvik AS | 78.1 |
Viking Prince | Eidesvik AS | 78.1 |
Viking Avant | Eidesvik AS | 76.6 |
STENA SCANDINAVICA | Stena Line Scandinavia | 73.3 |
Volstad Supplier | Volstad Shipping AS | 71.6 |
Volstad Princess | Volstad Shipping AS | 71.6 |
Volstad Surveyor | Volstad Shipping AS | 71.6 |
STENA GERMANICA | Stena Line Scandinavia | 70.2 |
Bergen Nordic | Bergen Tankers as | 70.0 |
Celebrity Constellation | Celebrity Cruise Lines | 66.8 |
Tharsis | Tharsis Sea-River Shipping | 64.7 |
Europa 2 | Hapag-Lloyd AG | 60.4 |
ASIATIC SPRING | United Arab Shipping Company | 59.1 |
HYUNDAI BUSAN | Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. | 57.7 |
Bit Viking | Tarbit | 57.1 |
Timbus | Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG | 56.7 |
Cellus | Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG | 55.9 |
OLYMPUS | Sirius Shipping AB | 55.0 |
OOCL Berlin | OOCL | 54.6 |
Oslofjord | Fjordline | 54.6 |
HANJIN NAMU | HANJIN SHIPPING | 54.2 |
HANJIN AMI | HANJIN SHIPPING | 54.0 |
HYUNDAI PRESTIGE | Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. | 53.8 |
Cap Capricorn | Hamburg Süd | 53.5 |
PAN UNITY | Pan Ocean co. ltd | 53.3 |
EJNAN | NYK Line | 53.1 |
Adamas | V.O.F Rederij van Donderen | 53.0 |
COSCO Fortune | Seaspan Corporation | 52.7 |
THALASSA DOXA | EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. | 52.5 |
COSCO BELGIUM | cosco container lines | 52.4 |
MSC ALGHERO | Mediterranean Shipping Company | 52.1 |
Rhine Express 1 | Wilson EuroCarriers AS | 52.0 |
RHINE EXPRESS 2 | Wilson EuroCarriers AS | 51.7 |
Darya Kirthi | Chellaram Shipping (Hong Kong) Limited | 51.3 |
HYUNDAI PLATINUM | Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. | 51.1 |
UASC TABUK | United Arab Shipping Company | 51.1 |
EVER LOGIC | EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. | 50.4 |
LUSAIL | NYK Line | 50.0 |