Det viser tall fra en spørreundersøkelse gjennomført i forbindelse med forskningsprosjektet ELAN (Electromobility Lab Norway), ledet av Transportøkonomisk institutt (TØI).
– De fleste klarer seg med hjemmelading, over 90 prosent lader hovedsakelig hjemme. Arbeidsplasslading vil i framtiden først og fremst være et poeng for dem som ikke kan lade hjemme, eventuelt har svært lang pendlingsavstand, samt dem som har de eldste bilene, sier forskningsleder Erik Figenbaum ved TØI til Dagsavisen.
I snitt lader elbileiere 4,4 ganger hjemme i uka og 1,1 ganger på jobben.
Figenbaum mener det er viktig med praktisk tilrettelegging for hurtiglading, med tilgang til arealer å sette ladere på, for eksempel ved parkeringshus, kjøpesentra og kommunale anlegg som idrettslag.
Han sier at fenomenet «ladetilgangsangst» er i ferd med å overta for den gamle rekkeviddeangsten.
– Lang rekkevidde medfører at flere tar elbilen på langturer, også på de dagene med mest trafikk, og da blir ladekø og angst for dårlig ladetilgang en ny utfordring, påpeker Figenbaum.
18 prosent av elbileierne opplever ladekøer «ofte eller alltid» på lange reiser.
Kostnadssmell: – Har satt seg fast