Tømmerbilene må fram, mener samferdselsminister Jon Georg Dale, og bevilger tilsammen 25 millioner i tilskudd til seks fylker for at de skal få oppgradert tilsammen ni bruer.
Pengene skal brukes til forsterkning av bruene, slik at de tåler 60 tonns totalvekt. Foredelingen skjer etter forslag fra Statens vegvesen som har fått innspill fra skogsnæringen. Tre av bruene som skal forsterkes, Steinsbrua i Østfold, Skaue bru i Vest-Agder og Resa bru i Trøndelag, er blant de største flaskehalsene for tømmertransporten.
Norges Skogeierforbund anslår at utbedringene vil kunne gi årlige innsparinger for tømmertransporten på om lag 4 millioner kroner. Tall fra Landbruksdirektoratet viser at det ble solgt 10.95 millioner kubikkmeter tømmer til industrien i 2018. Skogsavvirkningen i 2018 er den høyeste som noen gang er registret i Norge.
I perioden 2014 til 2018 er det bevilget rundt 760 mill. kroner til infrastrukturtiltak i skogbruket. Av dette er ca 525 mill. kroner til skogsveier og 235 mill. kroner til tømmerkaier. Strategisk plasserte tømmerkaier er viktig for å få transportert tømmer fra skogen og fram til foredlingsindustrien, sier departementet i en pressemelding.
Dette er bruene som skal rustes opp:
Brunavn | Fylke | Kostnadsoverslag mill kr |
Fv 21 Steinsbrua | Østfold | 5,7 |
Fv 700 Resa bru | Trøndelag | 2,5 |
Fv 813 Vesterli bru | Nordland | 2,0 |
Fv 152 Sagstu bru | Aust-Agder | 5,1 |
Fv 406 Fidje bru | Aust-Agder | 4,2 |
Fv 455 Homme bru | Vest-Agder | 1,4 |
Fv 455 Skaue bru | Vest-Agder | 0,2 |
Fv 237 Løkenkvern bru | Hedmark | 0,9 |
Fv 817 Folda bru | Trøndelag | 3,0 |