Her er de ni entreprenørene som leverte tilbud på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum ekskl. mva: |
HGT AS | 48.319.007,60 |
Vestafjell AS | 50.598.471,70 |
Romarheim AS | 51.452.726,63 |
Fyllingen Maskin AS | 54.062.460,44 |
Magne Hope A/S Entreprenørforretning | 57.471.858,20 |
Fosse Maskin & transport AS | 58.887.112,18 |
Vassbakk & Stol AS | 59.778.678,11 |
Mesta AS | 61.866.404,40 |
Sartor & Drange AS | 61.993.977,00 |
Byggestart er planlagt i mars, og det nye anlegget skal etter planen være ferdig innen desember 2024.
Terminalen skal bygges der dagens parkeringsplass er, og det nye knutepunktet vil få parkering like ved, med 80 parkeringsplasser som i dag.
I forbindelse med prosjektet skal Statens vegvesen erstatte dagens kulvert under fylkesvei 564 med en ny som skal bygges etter dagens standard. Dette skal sikre gode forhold for både gående og syklende i området.
Statens vegvesen opplyser at trafikken på E39 vil bli minimalt påvirket av arbeidene, mens det vil bli etablert en midlertidig omkjøringsvei for fylkesvei 564.
Prosjektet er en del av Nordhordlandspakken.
Gigantprosjekt ligger foran skjema