PROSJEKTER

Ni konkurrerer om å få bygge E39-strekning i Trøndelag

Påmeldingsfristen gikk ut i går.

Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé.
Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé. Illustrasjon: Statens vegvesen
9. juni 2020 - 12:49

Ni entreprenører har meldt seg til anbudskonkurransen om å bygge den første delparsellen i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Det melder Statens vegvesen.

Konkurransen om å bygge nye E39 Leirvika-Renndalen ble lyst ut for fire uker siden. Da fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen gikk ut i går ettermiddag, hadde følgende firmaer meldt seg:

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Consto Anlegg midt AS
  • Contexo AS
  • Johs. J. Syltern AS
  • Mesta AS
  • Sanjose Constructora
  • Sivilingeniør Ivar Edmund Vatten
  • Søbstad AS
  • Tore Løkke AS

Denne videoen viser hvordan Statens vegvesen ser for seg at den ferdige veien skal bli på strekningen.

Godt fornøyd prosjektleder

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen er godt fornøyd med interessen i entreprenørmarkedet.

Dagens E39 mellom Leirvika og Renndalen er flere steder smal og svingete, og holder ikke fullverdig europaveistandard. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Dagens E39 mellom Leirvika og Renndalen er flere steder smal og svingete, og holder ikke fullverdig europaveistandard. Foto:  Statens vegvesen

– Med ni tilbydere i kvalifiseringsrunden ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier han.

Vegvesenet skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å se om de oppfyller kvalifikasjonskravene.

– Deretter skal vi evaluere og rangere de basert på dokumentasjonen de har levert, for til slutt å velge ut inntil fire entreprenører som går videre til neste fase, sier Innerdal.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Forhandlinger før siste tilbud

Resultatet av denne evalueringen vil bli klart i løpet av juni. De prekvalifiserte entreprenørene vil da få anledning til å gi sitt første tilbud.

Tettere dialog med entreprenørene er et av elementene i Vegvesenets nye koronatilpassede utbyggingskontrakter. Målsettingen er å vurdere hvilke konsekvenser covid-19 kan gi i kontraktgjennomføringen og på den måten redusere usikkerheten og risikoen for konflikter på et senere tidspunkt.

– Fristen for levering av det første tilbudet vil være etter ferien, mandag 10. august. Deretter blir det en forhandlingsfase mellom Vegvesenet og entreprenørene før de vil levere sitt endelige tilbud, sier Innerdal.

Til Veier24 sier prosjektlederen at den estimerte kontraktsstørrelsen på byggeoppdraget er et sted rundt 200 millioner kroner pluss mva.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Byggestart til høsten

E39-parsellen strekker seg fra Leirvika til Renndalen i Heim kommune i Trøndelag. Det skal bygges 4,8 km ny veg, der ca. 40 prosent ligger utenfor dagens veitrasé.

Den nye veien krysser over fylkesvei 6182 (Valsøyfjordveien) med ei 55 meter lang bru. Det skal også bygges ei 54 meter lang bru over Stokkelva.

Dagens vei mellom Leirvika og Renndalen er smal (under seks meter noen steder), har mange svinger og enkelte partier med svært dårlig sikt.

Den nye veien skal bygges med en bredde på ni meter og får en langt bedre standard, med bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for både privat- og næringstrafikken. Det blir forsterket midtoppmerking mellom kjørefeltene, og nye E39 Leirvika-Renndalen vil få en fartsgrense på 80 km/t.

Målsettingen er byggestart til høsten. Med en byggetid på omtrent to år vil den nye vegen dermed kunne åpne for trafikk høsten 2022.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.