Det ene anbudet lå ca. 50 prosent høyere enn kostnadsoverslaget. Det ble gitt av Reinertsen Anlegg og Scanbrigde og gjaldt alt entreprenørarbeid på brua. Overskridelsen var så stor at Vegvesenet valgte å avlyse anbudskonkurransen. Ved neste utlysning ble prosjektet delt i fire entrepriser: Pæling, betong, stål og maskin- og elektroarbeid. Det viste seg å være et svært vellykket grep.
Nidarosbrua er en 133 meter lang fire-felts klaffebru over Nidelva. I tillegg til klaffespennet får den fire faste spenn.
Den første kontrakten er på 4,476 millioner. Den går til Fundamentering AS fra Trondheim som skal slå ned pæler og montere ledeverk i seilingsløpet.
Betongjobben går til Mesta som skal støpe landkar, pilarer og brudekke for 33,406 millioner.
Ståljobben går til Bladt Industries i Ålborg i Danmark. Entreprisen omfatter produksjon og montasje av klaffen og stålbjelkene som skal bære kjørebanen på begge sider av klaffespennet, pluss rekkverk over hele brua. Kontraktsummen er på 32,946 millioner.
Maskinentreprisen går også til Danmark. Firmaet SH-Group fra Svendborg skal levere og installere hydraulisk løfteutstyr som skal drive klaffen. Entreprisen omfatter også elektroarbeid. Kontraktsummen er på 10,504 millioner.
Prisen på betongarbeidet ligger omtrent der den skulle, i følge Vegvesenets kalkyler. De øvrige ligger lavere. Lavest ligger danskene, spesielt billig er ståljobben som koster mindre enn halvparten av det det Vegvesenet hadde regnet med.
Nidarosbrua var opprinnelig en del av Nordre Avlastningsveg i Trondheim. Nå er den overført til prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Anleggsstart vil finne sted like over påske. Brua skal være ferdig innen 1. juli neste år.