Torsdag formiddag samlet norsk, tysk og kinesisk presse seg i splitter nye Nio House i Karl Johans Gate i Oslo, for lansering av den elektriske SUV-en ES8.
Teknisk Ukeblad har allerede prøvekjørt bilen, men nå er altså pris og leveringstid kjent.
Bilen får en startpris på 609.000 for versjonen med 75 kWh batteri (375 km WLTP-rekkevidde), og 679.000 kroner for versjonen med 100 kWh (500 km WLTP-rekkevidde).
Nio tilbyr også bilen med batterileie, altså at man ikke eier batteriet. Da koster ES8 fra 519.000 kroner, mens den månedlige batterileia blir på 1399 kroner for 75 kWh og 1999 kroner for 100 kWh.
Da kan man bytte batteripakken på en av Nios batteribyttestasjoner. Hele operasjonen er automatisert og skal ta tre minutter. Selskapet har planer om å ferdigstille 20 batteribyttestasjoner i Norge innen utgangen av 2022. Den første kommer i Lier i Oslo-traktene i fjerde kvartal 2021.
Priser med og uten batteri
Bilen tilbys i flere forskjellige utgaver, med både seks og syv seter.
Se alle prisene her:
Versjon | Pris for bil uten batteri (må da ha batterileie, kr) | Måndelig batterileie (kr) | Pris for bil med 75kWh batteri (kr) | Pris for bil med 100kWh (kr) |
NIO ES8: 7-seter | 519.000 | 1.399 (for 75 kWh batteri)1.999 (for 100 kWh batteri) | 609.000 | 679.000 |
NIO ES8: Signature Edition: 7-seter | 599.000 | 1.399 (for 75 kWh batteri)1.999 (for 100 kWh batteri) | 689.000 | 759.000 |
NIO ES8: 6-seter | 529.000 | 1.399 (for 75 kWh batteri)1.999 (for 100 kWh batteri) | 619.000 | 689.000 |
NIO ES8 Signature Edition: 6-seter | 609.000 | 1.399 (for 75 kWh batteri)1.999 (for 100 kWh batteri) | 699.000 | 769.000 |
Signature-utgaven er en mer velutstyrt utgave med blant annet luftfjæring, kjøretøyassistent og mulighet for trådløse oppdateringer.
Det er ingen andre aktører som tilbyr slik batteribytte på det norske markedet i dag. Nio Norge-sjef Marius Hayler forteller til TU at han tror at først og fremst entusiaster vil kjøpe bilen med batterileieavtalen, og at leieandelen vil ta over den tradisjonelle markedet ettersom folk blir vant til tanken på å leie batteriet.
150 kWh i 2023
Hayler fremhever at bilen med batterileieavtale vil kunne bytte til et batteri som er ivaretatt av Nio, noe som kan forlenge bilens livssyklus.
Leveringstiden varierer ut ifra hvilken versjon av bilen man velger. Hayler forteller at de har rundt 300 Signature-biler med 100 kWh-batteriet tilgjengelig i Norge for umiddelbar levering. Også fremover skal Nio har god tilgang på 100 kWh-versjonen, forteller Nio Norge-sjefen.
75 kWh-versjonen blir levert juli neste år, og i 2023 skal også et 150 kWh batteri bli tilgjengelig.
Storsatsing på premium-markedet
Norge er første land Nio satser på utenfor Kina. ES8 er første bil ut på markedet, en nokså romslig premium SUV med inntil 500 kilometers rekkevidde. Bilen har firehjulstrekk og en samlet motoreffekt på 400 kW (700 Nm). 0-100 km/t skal gå unna på 4,9 sekunder.
ES8 tilbyr blant annet luftfjæring og brembo-bremser. Vi mente den var både komfortabel, stor og sprek under prøvekjøringen i slutten av august.
Nylig ble den testet i Euro NCAP. Her fikk den fem av fem mulige stjerner.
Nio ble notert på New York-børsen i 2018. Den norske avdelingen ble etablert i mars i år, men har allerede 50 ansatte.
Nio House på Karl Johan åpnet samtidig med lanseringen av ES8 (se bilder av stedet i toppen av artikkelen). Her står også sportsbilen EP9 samt konseptet Nio Eve utstilt. Selskapet vil også åpne mindre visningslokaler (Nio Space) i både Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger i 2022.
Selskapet har også knyttet til seg servicepartnere i de største byene:
- Kverneland bil i Stavanger
- Frydenbø bil i Kristiansand og Bergen
- NSC & Body Repair i Oslo
- Nardo Bil Gruppen i Trondheim