STAVANGER: Add Energy er blitt til gjennom sammenslåingen av sju mindre selskaper.
Med kjerneområdene regularitet, utvinning, sikring, utslippsreduksjon og kostnadsaktivitet satser de på å dekke hele verdikjeden innen olje og gass.
Gruppen så dagens lys i november, midt i den mørkeste finanskrisetiden.
Ingen krisetegn
– Jeg så ikke at den kom, for å være ærlig, sier Stig H. Christiansen. Ifølge toppsjefen i den nye gruppen lå den fundamentale troen på at verden vil ha behov for olje og gass fremover i bunnen for sammenslåingen.
– Utover dette baserte vi oss på to viktige drivere. Vi så at oljeselskaper ønsker å forholde seg til større, toneangivende leverandører. De må ha en størrelse og soliditet som gjør at vi kan vite at de er der i dag, i morgen og også neste år. Den andre driveren er at et sammensatt selskap med flere kompetanseområder, og evne til å tilby nye og større utfordringer, vil være i stand til å tiltrekke seg og beholde de flinkeste fagfolkene.
I oppstartsfasen ble markedet gjennomsøkt for virksomheter med gode markedsposisjoner. Målet var å finne bedrifter som var gode hver for seg, men som kunne bli enda bedre satt sammen i en gruppe.
Utfyller hverandre
– I sum har vi fått en gruppe med flere selvstendige selskaper, som også kan utfylle hverandre innen flere kompetanseområder. Dette gjør at vi kan være gode i noen utvalgte nisjer, sier Christiansen.
Et eksempel på et slikt nisjeselskap er Novatech, som var et av de første selskapene inn i Add.
– Vi jobber med miljø knyttet til kontroll og reduksjon av utslipp, sier Geir Husdal, medgründer og administrerende direktør. Selskapet ble startet i 1986, og består av 21 ansatte. For dem betød sammenslåingen en anledning til å nå nye kundegrupper.
– Gjennom samarbeidet mellom selskapene i Add Energy-gruppen har vi fått nye muligheter. Vi får nå sjanse til å utvikle nye produkter og tjenester gjennom kombinasjonen av den kunnskapen som befinner seg i de enkelte selskapene.
Får arbeidsro
Nedgangstidene ser Add på som en mulighet for selskapet.
– Vi skal benytte dem til å posisjonere oss godt i markedet, ved å være fokuserte og nisjeorienterte, sier Christiansen.
– Noe annet som gjør at vi står sterkt nå, er at vi har solide og langsiktige eiere. Vi får arbeidsro, også for å se etter sjanser for å knytte til oss nye selskaper. Solide rammer gir oss muligheter til å benytte nedgangstiden til å posisjonere oss riktig for neste oppgang.
– Det vi har lært fra forrige krise, er å ta vare på de flinke folkene i organisasjonen, supplerer Ellen M. Walvik, koordinator for personal og marked.