ETIKK NITO organiserer to typer medlemmer, vanlige lønnsmottakere og selvstendig næringsdrivende i form av takstmenn. NITOs etiske dilemma er at det kan oppstå konflikter mellom disse ulike medlemstypene som NITO må forholde seg til.
En sak kan i korte trekk beskrives slik. Et NITO-medlem kjøper en bolig og oppdager at det lekker fra badet som ligger i andre etasje. NITO-medlemmet engasjerer derfor en NITO-takstingeniør for å få en skadetakst. Det viser seg at den aktuelle takstmannen overser årsaken til lekkasjen. Han ser ikke at badet ikke er utført i henhold til våtromsnormen og foretar en kostnadskalkyle som ikke engang er i overensstemmelse med egen reparasjonsbeskrivelse.
Takstmannen får mulighet til å rette opp sitt mangelfulle arbeid, noe som resulterer i en takst som er enda dårligere faglig sett enn den første. Det viser seg nå at denne såkalte takstingeniøren ikke har bygningsfaglig kompetanse, og utfører et totalt verdiløst arbeid.
Saken blir klaget inn for takstklagenemnda, hvor takstmannen får medhold med støtte fra NITO Taksts representant. NITOs hovedstyre forsvarer denne avgjørelsen.
Ny takstmann blir engasjert. Vedkommende utarbeider en takst som er dekkende for skadene og de arbeider som må gjøres for å utbedre disse. Forsikringsselskapet som har ansvar for oppgjøret har fått tilsendt begge takster, men velger å legge til grunn den taksten som den nye takstmannen utarbeidet selv om den er 400 prosent høyere.
Ved å støtte den ene part, takstingeniøren, vil NITO bidra til å påføre det ordinære medlemmet store økonomiske tap og mye ekstra arbeid. Samtidig vil NITO fremstå som en organisasjon som forsvarer inkompetanse. Medlemmer oppfordres derfor til å sjekke grundig takstmennenes kompetanse før de bestiller et takseringsoppdrag, selv om det forhåpentligvis bare er et mindretall som er inkompetente.
Svein Vikhals
Bygningsingeniør
NITO-tillitsvalgt og æresmedlem