KARRIERE

Nitos studentleder er bekymret for «realfagskrisen»: – Norge blant de verste i Europa

Nito-studentene krever at antallet timer med naturfag i ungdomsskolen økes med 50 prosent.

Sofie Strøm Olsen, som er leder for Nito-studentene, mener regjeringen må på banen for å gjøre noe med «realfagskrisen».
Sofie Strøm Olsen, som er leder for Nito-studentene, mener regjeringen må på banen for å gjøre noe med «realfagskrisen». Foto: BJARNE KROGSTAD
16. sep. 2024 - 08:08

Årets PISA-undersøkelser viser en dramatisk nedgang i norske elevers ferdigheter i matematikk og naturfag, påpeker Sofie Strøm Olsen. Hun sier regjeringens nye skolepolitikk ikke svarer godt nok på fallet.

– Vi må øke antallet timer i naturfag i ungdomsskolen med omtrent 50 prosent for å havne på gjennomsnittet i Norden. Her er Norge blant de verste i hele Europa, og regjeringen gjør ingenting med det, sier hun i en pressemelding.

For få timer

Studentforeningen viser til at norske ungdomsskoleelever har 88 timer med naturfag årlig. Finnene 142, og svenskene har 131 timer. 

Olsen mener naturfag bør deles inn i biologi, kjemi og fysikk. Det vil gi en bedre innføring i fagets grunnleggende deler enn i dag, påstår hun.

Også dekan Øyvind Weiby Gregersen ved fakultet for naturvitenskap ved NTNU er bekymret. Tallene for de som velger realfag i videregående skole er også på vei ned. 

Roger Johansen frakter ferdige profiler ved Magnor Extruded Solutions, Hydro Extrusions produksjonsanlegg på Magnor.
Les også

Norske bedrifter rammes av krisen i tysk bilindustri

Realfag bidrar til omstilling

Gregersen omtaler situasjonen som kritisk. Om det ikke gjøres noe, vil vi få færre søkere til realfag på universitetene og høgskolene, tror han.

– Det vil svekke norsk økonomi og evnene våre til å omstille samfunnet. Dette er folka som skal bidra til at vi klarer det grønne skiftet og som skal gjøre at vi tjener penger på ting vi skal eksportere også i framtida, sier han til NRK.

Nito studentene viser til at det er stor mangel på realfagslærere i Norge. I tillegg søker færre seg til disse utdanningene, påpeker Olsen.

Heier på etterutdanning

Selv om regjeringen har satt av penger til å støtte talentsentre, nasjonale sentre for matematikk og naturfag, sier Olsen at det store løftet i skolen mangler. 

– Vi heier på mer etterutdanning til realfagslærere! Dette er essensielt for å tilby norske elever et bedre tilbud innen matematikk og naturfag enn det som finnes i dag, sier Olsen og fortsetter:

– Samfunnet trenger oppdatert og nyttig kunnskap, og en større dybde i realfag kan bidra til en bedre forståelse av verden nå som kunstig intelligens blir en stadig større del av hverdagen.

Freyr-sjef Tom Einar Jensen mener tildelingen viser at EU fortsatt støtter Freyrs innsats for industrialisering av bærekraftige batteriverdikjeder.
Les også

Freyr får milliardstøtte til Finland-prosjekt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.