KARRIERE

Nitos studentleder er bekymret for «realfagskrisen»: – Norge blant de verste i Europa

Nito-studentene krever at antallet timer med naturfag i ungdomsskolen økes med 50 prosent.

Sofie Strøm Olsen, som er leder for Nito-studentene, mener regjeringen må på banen for å gjøre noe med «realfagskrisen».
Sofie Strøm Olsen, som er leder for Nito-studentene, mener regjeringen må på banen for å gjøre noe med «realfagskrisen». Foto: BJARNE KROGSTAD
16. sep. 2024 - 08:08

Årets PISA-undersøkelser viser en dramatisk nedgang i norske elevers ferdigheter i matematikk og naturfag, påpeker Sofie Strøm Olsen. Hun sier regjeringens nye skolepolitikk ikke svarer godt nok på fallet.

– Vi må øke antallet timer i naturfag i ungdomsskolen med omtrent 50 prosent for å havne på gjennomsnittet i Norden. Her er Norge blant de verste i hele Europa, og regjeringen gjør ingenting med det, sier hun i en pressemelding.

For få timer

Studentforeningen viser til at norske ungdomsskoleelever har 88 timer med naturfag årlig. Finnene 142, og svenskene har 131 timer. 

Olsen mener naturfag bør deles inn i biologi, kjemi og fysikk. Det vil gi en bedre innføring i fagets grunnleggende deler enn i dag, påstår hun.

Også dekan Øyvind Weiby Gregersen ved fakultet for naturvitenskap ved NTNU er bekymret. Tallene for de som velger realfag i videregående skole er også på vei ned. 

Realfag bidrar til omstilling

Gregersen omtaler situasjonen som kritisk. Om det ikke gjøres noe, vil vi få færre søkere til realfag på universitetene og høgskolene, tror han.

– Det vil svekke norsk økonomi og evnene våre til å omstille samfunnet. Dette er folka som skal bidra til at vi klarer det grønne skiftet og som skal gjøre at vi tjener penger på ting vi skal eksportere også i framtida, sier han til NRK.

Nito studentene viser til at det er stor mangel på realfagslærere i Norge. I tillegg søker færre seg til disse utdanningene, påpeker Olsen.

Heier på etterutdanning

Selv om regjeringen har satt av penger til å støtte talentsentre, nasjonale sentre for matematikk og naturfag, sier Olsen at det store løftet i skolen mangler. 

– Vi heier på mer etterutdanning til realfagslærere! Dette er essensielt for å tilby norske elever et bedre tilbud innen matematikk og naturfag enn det som finnes i dag, sier Olsen og fortsetter:

– Samfunnet trenger oppdatert og nyttig kunnskap, og en større dybde i realfag kan bidra til en bedre forståelse av verden nå som kunstig intelligens blir en stadig større del av hverdagen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.