Flyet var på vei fra Stavanger til Aberdeen da pilotene oppdaget sprekken. Det er usikkert om sprekken oppsto mens flyet var i lufta.
Sprekk i laminatlag
– Vår fokus på sikkerhet tilsa at flyet måtte gjøre vendereis til nærmeste flyplass. I dette tilfellet var det Sola. Hendelsen var ikke dramatisk. Sprekken i frontruta var en sprekk i et av mange laminatlag i frontruta. Men vi så ingen grunn til å fortsette til Aberdeen, og landingen på Stavanger lufthavn Sola foregikk uten dramatikk, sier informasjonskonsulent i Widerøe, Astrid Fuhr, til Stavanger Aftenblad.
Ikke Q400
Hovedredningssentralen fikk melding om problemene på Widerøes rute 366 klokken 20.58. Det var 39 passasjerer og en besetning på tre ombord. Det ble satt i verk full katastrofeberedskap på flyplassen, med brannvesen, politi og helsetjenesten på plass.
Flyet er av typen Dash 8, men modell Q300 - ikke Q400, som har skapt problemer for SAS og Widerøe tidligere i år.