Det var forventet at totalvolumet av asfalt i år ville bli noe lavere enn fjoråret. Faktisk har det vært en jevn nedgang i omsetningen for asfalt siden toppårene 2017 og 2019. Ifølge de siste tallene fra EBA for 3. kvartal i år, må man helt tilbake til 2006 for å finne lavere tall enn i år.
I revidert nasjonalbudsjett i mai la regjeringen hele 1,2 milliarder kroner i bordet til riksveiene, der over en milliard kroner var øremerket til vedlikeholdet. Disse pengene havner ut på veiene denne høsten som fersk asfalt, men om det er nok til å utgjøre en vesensforskjell på totalproduksjonen for året under ett, gjenstår å se.
Mens det ved utgangen av september i fjor var produsert 4.735.000 tonn, havnet årets produksjon 475.000 tonn lavere. Det er en nedgang på ti prosent.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
En av ambisjonene som asfaltbransjen har satt seg, er å øke produksjon og legging av såkalt LTA-asfalt. Det står for lavtemperaturasfalt, asfalt som produseres under lavere temperatur og som dermed reduserer utslippene av CO2. Tallene viser at det så langt i år er produsert omtrent det samme som i fjor, som som ligger noe under ambisjonsnivået til entreprenørbransjen.
![](https://images.gfx.no/580x/2807/2807358/Asfaltproduksjon%2520sept%25202023.jpg)