Det var forventet at totalvolumet av asfalt i år ville bli noe lavere enn fjoråret. Faktisk har det vært en jevn nedgang i omsetningen for asfalt siden toppårene 2017 og 2019. Ifølge de siste tallene fra EBA for 3. kvartal i år, må man helt tilbake til 2006 for å finne lavere tall enn i år.
I revidert nasjonalbudsjett i mai la regjeringen hele 1,2 milliarder kroner i bordet til riksveiene, der over en milliard kroner var øremerket til vedlikeholdet. Disse pengene havner ut på veiene denne høsten som fersk asfalt, men om det er nok til å utgjøre en vesensforskjell på totalproduksjonen for året under ett, gjenstår å se.
Mens det ved utgangen av september i fjor var produsert 4.735.000 tonn, havnet årets produksjon 475.000 tonn lavere. Det er en nedgang på ti prosent.
En av ambisjonene som asfaltbransjen har satt seg, er å øke produksjon og legging av såkalt LTA-asfalt. Det står for lavtemperaturasfalt, asfalt som produseres under lavere temperatur og som dermed reduserer utslippene av CO2. Tallene viser at det så langt i år er produsert omtrent det samme som i fjor, som som ligger noe under ambisjonsnivået til entreprenørbransjen.