IT

Noen it-sjefer vet ikke hva big data er

Ny nordisk undersøkelse.

TRENGER TID: Big data er den siste "hypen" blant moderne it-verktøy, men har foreløpig ikke modnet i næringslivet.
TRENGER TID: Big data er den siste "hypen" blant moderne it-verktøy, men har foreløpig ikke modnet i næringslivet. Bilde: Colourbox
30. okt. 2013 - 15:36

Big data er det neste store innen it, men i vårt næringsliv er teknologien ikke mye utbredt.

Det viser en undersøkelse i regi av EMC.

Dette handler om å systematisere og analysere de store datamengdene som en bedrift produserer - og bruke den informasjonen til smartere drift.

Les også: De 10 største utfordringene med big data

Paradoks

Mens leverandørene av slike løsinger snakker seg hese om å ha kontroll på de store datamengdene, er det mye som gjenstår før nordiske bedrifter virkelig ser verdien i det man kaller intelligent bruk av big data.

Hele 43 prosent av virksomhetene svarer i undersøkelsen at de ikke har planer om å ta i bruk slik teknologi med det første.

Undersøkelsen er gjennomført blant 489 virksomheter i Norge, Danmark, Sverige og Finland.

Respondentene var it-ansvarlige, teknisk ansvarlige, dataingeniører og lagringsansvarlige.

Deres svar avdekker flere paradoks:

På den ene siden mener 62 prosent av respondentene at beslutninger i organisasjonen kunne vært forbedret ved bedre bruk av data.

På den annen side har bare 19 prosent inntrykk av at ledergruppen stoler på at det er innsikt i big data som skal til for å ta store virksomhetskritiske beslutninger.

Umoden

En forklaring er at teknologien ikke har rukket å modne. En av de største barrierene er nemlig at bedriftene ser verken noe tydelig business-case eller klar mulighet til å få iigjen noe på en slik investering i teknologi.

53 prosent gir en slik forklaring, mens 23 prosent forklarer at bedriftskulturen ikke er klar for big data.

Hver femte deltaker i undersøkelsen innrømmer at han eller hun ikke forstår hva big data kan bidra med, og 14 prosent vet ikke hva begrepet betyr. Og det er fagfolk innen it som har deltatt i undersøkelsen.

Ikke tomme ord

Det kommer noen signaler om at de som pusher big data ikke farer med tomme ord.

De som har erfaring på området bekrefter at de har opplevd et konkurransefortrinn som resultat av slik analyseteknologi.

Dette gjelder 18 prosent av deltakerne.

34 prosent tror fremtidens bedriftsvinnere vil være de som har benyttet denne teknologien i utviklingen av sin virksomhet.

Les også:

– AMS kan bli en overvåkingsboks

Slik skal den nye regjeringen unngå de store IT-tabbene  

De har et produkt som både Google og IBM er interessert i  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.