Det var klokka 19.40 tirsdag lokal tid (05.40 onsdag norsk tid) at lufttrafikktjenesten mistet kontakt med F-22-kampflyet som var på treningsoppdrag fra sin hjemmebase Elmendorf-Richardson i Anchorage, Alaska.
Nå er vraket funnet, cirka 160 kilometer nord for Anchorage, mens piloten fortsatt er savnet, melder det amerikanske flyvåpenet på sine hjemmesider.
Dette er det fjerde kampflyet av typen som USA har mistet.
Les også: Superjager styrtet
Forsvant plutselig
På en pressekonferanse fortalte oberst Jack McMullen at det var to F-22 Raptor med kallesignal «Rocky One» og «Rocky Three» som var ute på felles trening.
Alt skal ha vært som normalt på vei tilbake, fram til «Rocky Three» forsvant fra radaren og radioen i et område nordøst for Cantwell.
Den andre piloten fikk etterfylling av drivstoff i lufta før han fortsatte å lete etter det forsvunnede kampflyet, uten å lykkes. HH-60 Pave Hawk-helikoptre og et HC-130 King, en søk- og redningsversjon av Hercules (CSAR), fortsatte letingen utover natten.
Til slutt var det besetningen i et helikopter fra Alaska Air National Guard som fant havaristedet. Det er altså ennå ikke blitt gjennomgått grundig, og piloten er fortsatt savnet.
Ender opp med 185 fly
F-22 Raptor regnes ofte som verdens kanskje mest kapable kampfly. Det har stealthegenskaper, en ekstrem manøvreringsevne og er bygget for å opprettholde/vinne luftherredømme. Derfor har heller ikke Lockheed Martin og Boeing spart på noe under konstruksjon og bygging av denne maskinen.
To Su-30 i bakken på et halvår
Men den blir mer og mer sjelden. Tidligere kutt i det amerikanske forsvarsbudsjettet tilsa at programmet skulle avsluttes med 187 bygde fly. Lockheed skal levere de siste 20 eksemplarene i løpet av halvannet år.
Men med to tap de siste 18 månedene, vil USAF ende med en flåte av 185 F-22.
Første dødsulykke i fjor
Det var i mars i fjor at et F-22A styrtet 5,5 mil nordøst for militærbasen Edwards i California. Piloten, David Cooley (49), omkom i styrten. Dette var den første fatale kræsjen med kampflyet.
Den første Raptoren styrtet i 1992. Da var flyet fortsatt i utviklingsfasen og het YF-22. Det andre styrtet i Nevadaørkenen i 2004.
I begge disse tilfellene rakk piloten å skyte seg ut.