Om fire dager er det nøyaktig ett år siden KNM Maud skulle blitt levert. Men Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy ligger fortsatt ved verftet i Sør-Korea.
Og her blir det liggende i minst sju måneder til. Nye forsinkelser gjør at leveringsdatoen nå er forskjøvet til 30. april 2018.
Dermed vil Forsvarets største skip tidligst kunne leveres 19 måneder etter planlagt leveringsdato og nesten tre år etter at forgjengeren ble faset ut.
– Verftet har over tid hatt en utfordrende økonomisk situasjon og den sør-koreanske regjeringen har bidratt med flere redningspakker. Det er i hovedsak denne situasjonen som har påvirket fremdriften i prosjektet, skriver Forsvarsdepartementet i en pressemelding.
Oversikt over forsinkelsene
KNM Maud skal bidra til at Marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid både i hjemlige og internasjonale farvann. Forsvarets evne til sjøbasert støtte har vært og er begrenset. Forgjengeren KNM Valkyrien ble faset ut allerede i juni 2015 etter 21 års tjeneste.
Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. Daværende FLO startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea vant milliardkontrakten etter en anbudskonkurranse i 2013. Det nye logistikkfartøyet skulle vært levert senest 30. september i fjor, femten måneder etter byggestart, men sommeren 2016 var det klart at prosjektet var flere måneder på etterskudd.
– Grunnet forhold på leverandørens side har leverandøren nå varslet en forsinkelse i leveringen av fartøyet til begynnelsen av 2017, opplyste forsvarsminister Ine M. Eriksen Søreide i et svar til Stortinget i august i fjor. Også i forsvarsbudsjettet for inneværende år het det at leveransen skulle finne sted i «begynnelsen av 2017».
Men da Teknisk Ukeblad skrev om KNM Maud i januar i år, var skipet plutselig ytterligere rundt ni måneder forsinket. Da ble leveransen estimert til å finne sted «medio høsten 2017».
I slutten av juni i år skrev Teknisk Ukeblad en ny sak om prosjektet. Da var budskapet fra Forsvarsmateriell at leveransen ville skje «i løpet av året». Heller ikke dette viste seg altså å holde.
– Fra norsk side har vi styrket prosjektoppfølgingen, og kvaliteten på det arbeidet som gjøres vurderes som tilfredsstillende, heter det i meldingen som også er publisert på Forsvarsmateriells hjemmesider.
- Fra Vestlandet til Pyongyang: Norske selskap i europeisk slaveskandale
Betaler for å bli prioritert
– Det er utfordrende å følge opp både design- og byggeprosessen ved verdens neste største verft. Det er naturlig nok en totalt forskjellig kultur og våre ingeniører får virkelig brynet seg både på kulturforståelse og teknologi, skrev daværende Forsvarets logistikkorganisasjon til Teknisk Ukeblad da byggingen nettopp hadde startet.
Nå i sommer fikk Teknisk Ukeblad omsider verftet i tale, og de bekreftet at de hadde problemer med å bli ferdig i tide. Da uttalte konserndirektør for forretningsutvikling, Jang-Jin Kim, at prosjektet er mye mer komplekst enn først antatt.
– Tidsplanen og budsjettet for logistikkfartøyet har blitt svært undervurdert. Folk har ikke forstått kompleksiteten i arbeidet og de vanskelige arbeidsprosedyrene som gjelder spesielt for dette prosjektet, skrev direktøren i en epost til Teknisk Ukeblad.
I samme epost bekreftet direktøren at tilleggsfinansiering eller «insentiver» er ønskelig for at prosjektet ikke skal bli ytterligere forsinket.
– Det vil være svært nyttig for å redusere tidsplanen som er kjent så langt, skrev direktøren.
Teknisk Ukeblad, i samarbeid med tidsskriftet Upstream, hadde da fått bekreftet fra flere kilder med god kjennskap til leveranser fra koreanske verft at oljeselskaper har betalt såkalte «priority bonuser» for å rykke fram eller beholde plassen i køen på verftet.
Ifølge Forsvarsmateriell har de ikke har blitt bedt av DSME om å betale slike bonuser.
- Artilleri-jegere: Den norsk-svenske teknologien vokter grensa mot skudd fra Nord-Korea
Brann ved byggestart
Norsk Industri påpekte tidligere i år at dette føyer seg inn i rekken av forsinkelser hos koreanske verft. Forsvaret har slik sett sluppet billig unna sammenlignet med oljebransjen.
Overfor Teknisk Ukeblad har departementet tidligere vist til at også andre kriser enn de økonomiske har hatt konsekvenser. På samme tid som at byggingen av KNM Maud skulle starte, brant det på det koreanske verftet.
To mann omkom og sju ble alvorlig skadet. Under tre måneder senere brant det på nytt hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), og nok et liv gikk tapt. Disse ulykkene skjedde på to gasstankere, altså ikke på det norske logistikkskipet.
Det koreanske verftet ligger ikke bare etter skjema når det gjelder byggingen. Også når det gjelder å oppfylle gjenkjøpsforpliktelsene har det gått i sakte fart så langt.
Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) uttrykte overfor TU tidligere i år skuffelse over passiv holdning fra leverandøren og koreanske myndigheter. Da hadde DSME gjennomført under ti prosent av sin forpliktelse. Ifølge kontrakten har selskapet fram til 2023 på å opprette industrisamarbeid i Norge for hundre prosent av kontraktsverdien på 235 millioner dollar.
- Forhandler med sveitsere og koreanere: Den norske hæren får nytt artilleri til jul