I en artikkel i New York Times forteller tidligere ansatte at ledelsen i Nokia og selskapets kultur er svært byråkratisk. Ideer under utvikling kunne når som helst stoppes av ledelsen. Dermed gikk Nokia glipp av en rekke innovasjoner.
Her er kortversjonen:
- I 2004 utviklet Nokia en prototype på en internett-telefon med fullt trykkskjermgrensesnitt og stor skjerm. Altså flere år før Apple lanserte sin iPhone. Ledelsen i Nokia var redd for at den skulle floppe, og tok livet at prosjektet.
- I 2004 hadde Nokia en tidlig utgave av en "app store" på tegnebrettet. Dette ble internt presentert som noe de måtte få på plass. Ledeles i Nokia sa nei.
- Internt i Nokia har det vært et ønske om å forbedre Symbian. De hadde tid og personer til å skrive om hele operativsystemet, men de lot være.
- En av lederne i gruppen som jobbet med brukergrensesnittet til Symbian forteller at de foreslo 500 forbedringer til systemet. Ikke ett av disse gikk igjennom.
- Det ble foreslått et 3D-brukergrensesnitt i Symbian allerede i 2002. Dette ble avvist fordi det ville økt produksjonskostnadene til hver Symbian-telefon med 2,05 dollar (12 kroner).
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
Vi kan for øvrig peke på telefonen Nokia 7710 (på bildet), som ble lansert i 2004. Dette var en telefon med fullt touch-grensesnitt, men som aldri fikk noen etterfølger.
Les hele artikkelen hos NYTimes.com »
Dette er ikke det første gang tidligere Nokia-ansatte kritiserer selskapet. En tidligere programvareingeniør sa nylig at selskapet bruker det meste av ressurser på maskinvare, og at programvare blir nedprioritert.
Les også: Nå må Nokia skjerpe seg »
Innlegget er skrevet av Marius Valle.