Nå som virtuell virkelighet (VR) for alvor er på vei ut til forbrukere, gjelder det å produsere innhold.
Å filme en 360 graders video er omtrent så vanskelig som du ser for deg. Du må ha en rekke kamera montert slik at de fanger alt rundt seg, og opptakene må sys sammen til noe som gir mening i ettertid. Det er en aldri så liten prosess.
Det er derfor ikke overraskende at for eksempel GoPro lanserer mer integrerte løsninger, men det er kanskje ikke helt ventet at Nokia vil inn i dette markedet. Det gjør de med den mest avanserte og komplette løsningen til nå.
Les også: TU lanserer egen virtual reality-seksjon
Åtte kamera på en ball
Deres nye VR-kamera Ozo er en kameraball med åtte kameraer og mikrofoner innebygget, slik at du skal kunne fange både bilde og lyd i 360 grader.
De åtte mikrofonene sørger for at du skal kunne høre lyd mer som i virkeligheten når du bruker hodesett. Teknologien Nokia bruker gjenskaper lyden slik at du kan høre om noe er bak deg, og når du snur deg rundt flyttes ikke bare bilde men også lyd.
Test av HTCs action-kamera: Alltid klart til dyst, ekstrem vidvinkel og tvers igjennom morsomt
Se søkeren i sanntid
Ozo bringer noen nye og svært nyttige funksjoner til torgs.
For det første kan du se hva kameraet fanger i sanntid gjennom et VR-hodesett. Dermed skal det være lett å gjøre justeringer underveis.
Det andre er at opptakene kan sees nesten rett etter at de er tatt opp. Det er ikke nødvendig å sy dem sammen først. Riktig nok får du bare se en lavoppløst versjon av opptaket – det tar som før lang tid å rendre en 360 graders video i full oppløsning.
Dessverre er dette et kamera rettet mot innholdsprodusenter, og ikke forbrukere. Ifølge The Verge er salgsprisen ventet å være midt på treet femsifret.
Da snakker vi dollar, som oversatt til norske kroner betyr noe sånt som 400 000 kroner.
Les også: SIM-kortets dager er snart talte
Kommer i høst
Nokia har allerede inngått en avtale med det California-baserte produksjonsselskapet Jaunt om å ta i bruk Ozo.
– Ozo tar sikte på å fremskynde den neste bølgen av innovasjon innen VR, ved å legge kraftige verktøy i hendene på profesjonelle verden rundt, sier Ramzi Haidamus, sjefen for Nokia Technologies i en pressemelding.
Ozo skal komme i salg allerede i løpet av høsten.
Så hvorfor Nokia? De ser åpenbart etter nye markeder og inntektsmuligheter etter salget av mobildivisjonen. Ifølge pressemeldingen er Ozo bare det første produktet i en planlagt portefølje av medialøsninger fra Nokia Technologies.
De skal ifølge ryktene være i ferd med å selge unna kartdivisjonen Here. En gruppe bestående av BMW, Audi og Volkswagen skal være interessert. Det skal også Daimler være. Den kinesiske nettgiganten Baidu har også gitt utrykk for at de ønsker å kjøpe Here.
Selges Here, forsvinner en av grunnpilarene til Nokia, som i dag er Here, Nokia Networks og Nokia Technologies.
Nokia har vært åpne om at de ønsker å få en fot i mobilverdenen igjen. De har allerede lansert sitt første nettbrett, og planlegger å lansere Nokia-telefoner allerede neste år.
Les også: Elon Musk og Stephen Hawking vil forby «drapsroboter»