Dersom Nord-Norgebanen skal bygges vil hele 293 kilometer av strekningen måtte gå gjennom tunnel.
Det kom frem i Jernbanedirektoratets nye rapport som ble lagt frem forrige uke, skriver NRK.no.
Om planene skal realiseres, må 67 prosent av strekningen måtte ligge i tunnel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nordens lengste jernbanetunnel
Dersom Nord-Norgebanen skal bygges, vil den antagelig bli Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, med en prislapp på 281 milliarder kroner.
Banen, som vil gå fra Fauske til Tromsø, med en sidearm til Harstad, vil kreve både mange og lange tunneler.
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner
Den lengste tunnelen i traseen ligger på strekningen Fauske-Narvik gjennom Meraftesfjellet, og er på hele 24 kilometer. Det er 5 kilometer lengre enn Blixtunnelen på Follobanen, som i dag er Nordens lengste jernbanetunnel.
Fraråder bygging av banen
Tunnelen gjennom Meraftesfjellet vil altså bare være en av totalt 73 tunneler som må bygges for å fullføre det enorme jernbaneprosjektet, ifølge Jernbanedirektoratet.
De konkluderer med at å bygge Nord-Norgebanen vil ha negative virkninger for natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, og frarårder derfor byggingen av den.
Direktoratet anbefaler heller å bruke penger på Nordlandsbanen og Ofotbanen.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.h.) besøkte Narvik og Ofotbanen første uken i mars. Med seg hadde han lovnader om penger til å forbedre banen som har hatt tre avsporinger på kort tid. Her sammen med områdedirektør Thor Brækkan i Bane Nor.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832612/ezgif-6-dd55fcd312.jpg)
Ofotbanen: Fem ganger så høy meterpris som andre strekninger