Nærmeste konkurrent, som er Risa fra Hå, ligger mindre enn en prosent høyere med et anbud på 99,355 mill.
Til tross for størrelsen på oppdraget er konkurransen dominert av lokale entreprenører. Bare en anbyder holder til utenfor Rogaland.
Rygg Maskin fra Randaberg er nr. tre med 106,4 mill., fulgt av Stangeland Maskin fra Stavanger (113,6 mill.), BL Entreprenør fra Trondheim (115,8 mill.) og Vassbakk & Stol fra Karmøy (119,5 mill.).
Bussvei 2020
Oppdraget gjelder utvidelse av fylkesveg 44 gjennom bydelen Vaulen sør for Stavanger sentrum. Den aktuelle strekningen er 850 meter lang og går mellom Breidablikkveien og Stasjonsveien. Den inngår i Bussvei 2020, som er navnet på en planlagt sammenhengende busstrasé mellom Stavanger og Sandnes.
Vegen får en total bredde på 25,5 meter. I midten blir det et kollektivfelt i hver retning. På hver side av disse blir det et kjørefelt, som blir skilt fra kollektivfeltene med en rabatt. Ytterst blir det sykkelfelt og fortau på begge sider. Tverrsnittet er tilpasset en eventuell framtidig bybane.
I strekningen inngår en gjenomkjørbar, lysregulert rundkjøring og to fotgjengerfelt - også de lysregulerte. Dessuten skal det etableres to bussholdeplasser og to nye underganger som erstatter to gamle.
Tre hus rives
Mesteparten av de 850 metrene går gjennom et boligområde som er bebygd med eneboliger. Tre boliger og fem garasjer blir revet for å gi plass til vegutvidelsen. Rivingen inngår i oppdraget. Det gjør også også oppgradering av til sammen 1 300 meter lokalveger. Det er et krav fra kommunen fordi flere avkjørsler mot fylkesvegen må stenges.
For øvrig skal mange kommunale VA-ledninger skal fornyes, og det skal anlegges et 420 meter langt fortau langs vegen Brauta som er skoleveg for mange barn.
Prosjekteringen er utført av Asplan Viak. Den som får anleggskontrakten, må gjøre seg ferdig innen utgangen av september 2017.