De nye motorene på det britiske flyvåpenets Westland Puma HC2-helikoptre skal repareres og vedlikeholdes i Norge.
Det er klart etter at Heli-One på Sola har vunnet en vedlikeholdskontrakt verdt 200 millioner kroner med det britiske forsvarsdepartementet.
Markedsåpner
Dette er Heli-Ones første kontrakt med det britiske flyvåpenet, RAF.
– Det er ganske utrolig. Vi har jobbet med dette i nærmere to år. Først for å bli prekvalifisert og nå med sertifiseringer i Storbritannia knyttet til vedlikehold og design. Dette vil åpne markedet for oss i Storbritannia, sier administrerende direktør Lars Landsnes i Heli-One Norge til Teknisk Ukeblad.
Fra før har selskapet det svenske forsvaret, det tyske grensepolitiet og den estlandske grensevakten på kundelista når vi snakker om forsvarskontrakter.
Les også: 11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor
Oppgraderte helikoptre
Britenes Puma-helikoptre er basert på Aérospatiale SA 330E Puma og er bygget hjemme i Yeovil av Westland Helicopters på 1970-tallet.
Nå er 24 maskiner i ferd med å oppgraderes fra Puma HC Mk 1 til Mk 2.
Det betyr blant annet at helikoptrene får erstattet dagens Turbomeca Turmo med nye og kraftigere Turbomeca Makila 1A1-motorer, i tillegg til ny girboks og glasscockpit.
Eurocopter gjennomfører oppgraderingen i Frankrike, og har så langt levert et par helikoptre til RAF.
– For oss vil den store aktiviteten begynne om fire-fem år, når vedlikeholdet begynner å komme, forteller Landsnes.
Kontrakten går over 13 år og er verdt 200 millioner kroner. Med oppgraderingen er planen å holde Puma-maskinene operative fram til 2025.
Les også: Utfordrer de etablerte helikopterselskapene i Nordsjøen
Verdens største
Heli-One Norge er verdens største leverandør av vedlikehold og oppgraderinger av helikoptre og har vedlikeholdt Makila-motorer siden 1985. Selskapet eies av CHC og er søsterselskapet til CHC Helikopter Service.
– Vi har en god basis i både eksterne og interne kunder. Vi har vedlikeholdet på nesten like mange Makila-motorer som fabrikanten Turbomeca selv, opplyser Landsnes.
Ifølge kontrakten skal motorvedlikeholdet utføres slik at RAF til enhver tid har tilgjengelig det planlagte antall helikoptre. Om nødvendig vil motorer fra Heli-Ones lager bli montert mens RAFs egne er inne til vedlikehold.
Service- og logistikkmodellen kalles «Contractor Logistic Support» (CLS) og har sin basis i flere tiårs leveranser til offshoreindustrien.
– Heli-One har solid erfaring med Makila-motorer og dessuten en robust service-organisasjon som vil sikre at RAF får full effekt av de nye motorene og at skattebetalerne får full valuta for pengene, sier Ian Craddock i det britiske forsvarsdepartementet i en pressemelding.
Les også:
Denne sprekken setter Super Puma på bakken