De fire sambandene er Seivika-Tømmervåg, Edøya-Sandvika, Kvanne-Rykkjem og Arasvika-Hennset. Det største fergesambandet på Nordmøre er E39 Halsa-Kanestraum som er et riksvegsamband, og dermed ikke med i denne anbudskonkurransen.
Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune sier at det er stilt strenge krav til miljø for å sikre miljøferjer på to av sambandene, Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika. Det blir også lagt opp til bedre tilbud på helg. I tillegg er det stilt krav til at ferjene i disse to sambandene skal være nyere enn ti år ved oppstart av kontrakten.
Fergekaiene i de to miljøsambandene skal rustes opp for 200 millioner kroner. Enova bidrar med et tilskudd på 55 millioner kroner til landanleggene. Lederen i Samferdselsutvalget, Kristin Sørheim, tror på god konkurranse i driftskontrakten for miljøanbudene.
Driftskontrakten i Nordmørspakken skal gjelde fra 1. januar 2020 til 31. desember 2030.