EU varsler en storsatsing på hydrogen, og i dag la også Norge fram sin hydrogenstrategi. TU.no-redaktør Ole Petter Pedersen mener strategien ligner mer på en faktasamling, og maritim sektor frykter at strategien ikke vil bidra til noen hydrogenskip på vannet.
I Norge i dag peker maritim sektor, tungtransport og industrielle prosesser seg ut som de mest aktuelle bruksområdene for hydrogen. TU har ved flere anledninger diskutert mulighetene og utfordringene ved bruk av hydrogen.
I podkasten Hindenburg-atomet fra 2016, snakker TUs Odd-Richard Valmot og Jan M. Moberg med professor i strukturkjemi Carl Henrik Gørbitz om selve grunnstoffet hydrogen.
I denne podkasten fra 2017 diskuterer de to sivilingeniørene om vi trenger hydrogenbiler når batteribiler fungerer så bra.
Bygger elektrolysører på Notodden
– Vi har ingen mulighet til å nå lavutslippssamfunnet uten å ta i bruk hydrogen. Det strekker seg langt utenfor personbilmarkedet. Vi ser det utmerker seg versus batterier når man skal kjøre langt, og det er snakk om tunge kjøretøyer eller fartøyer, sier markedsdirektør i Sintef Industri, Steffen Møller-Holst i denne podkasten fra mai 2019, hvor vi ser på Norges muligheter innen hydrogen.
Én av aktørene som allerede er i gang, er norske Nel. I en podkast fra september 2018 snakker Valmot og Moberg med sivilingeniør og Nel-direktør Bjørn Simonsen om hvordan de bygger opp produksjonen av elektrolysører på Notodden og fyllestasjoner i Danmark for å kunne levere nesten 500 hydrogenstasjoner til Nikolas lastebiler i USA.
I april i fjor var TU i Førde og møtte Trond Strømgren, seniorrådgiver i Ocean Hyway Cluster i Florø. Klyngen er koblingspunkt for alle som jobber med hydrogen som drivstoff. Målet er klart: Norge skal bli ledende på skip uten utslipp.
Skal produsere hydrogen på sjøen