– Det er ingen tvil om at Norge er et foregangsland på elbiler. Vi har ingen nasjonal bilindustri som trenger beskyttelse, og vi har høye bilavgifter som myndighetene har vært villige til å kutte i for å fremme elbiler. Det er ingen avgifter på en elbil. Til og med momsen på slike kjøretøyer er fjernet, og interessen er ytterligere krydret med kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og bompassering og ingen årsavgift, sier elbilentusiast Øivind Lunde.
Han har kjørt sin sju år gamle Think 175 000 kilometer og gleder seg til å få sin nye som han bestilte allerede i 2002.
– Elbilindustrien trenger som mange andre industrier litt drahjelp i starten. Mange andre land har et helt annet utgangspunkt. Bare over grensen er svenske myndigheter mer opptatt av å beskytte egen bilindustri enn å legge til rette for elbiler, sier Lunde.
Sparer tid og penger
– Det er for tidlig å si om Think vil bli en suksess, men jeg er overbevist om at mange kommer til å oppdage at dette er en ideell bil for deres behov. Tenk en som pendler fra Tønsberg til Oslo med bil hver dag. Det går flott når du lader den på jobben og du bruker strøm for noen få kroner. I tillegg sparer du 100 kroner dagen i bompenger og minst en time i bilkø, sier Lunde.
Han tror det amerikanske markedet vil bli stort for elbiler.
– Selv om slike biler, spesielt i starten, nesten vil bli latterlig dyre der borte relatert til vanlige biler, ønsker svært mange miljøforkjempere å gjøre en innsats, sier Lunde.