Med over 30 års forskning på bilteknologi har Joachim Taiber (49) spesialisert seg på lade- og kommunikasjonsteknologi for kjøretøy.
Professoren, som underviser ved Clemson University i South Carolina, USA, er også tilknyttet BMWs forskningsavdeling. Nå vil han ha Norge med på laget for å utvikle teknologien videre.
– Jeg tror Norge har mye å bidra med. Dere har et høyt utdanningsnivå og god økonomisk aktivitet. Det er meget gode forutsetninger for at dere kan satse på dette, sier han.
Bosch: Bosch: – Ny batteritype vil doble rekkevidden på elbiler
Induktiv lading
Taiber er i full gang med å teste induktiv lading av elbiler. Slik lading foregår ved at det skapes et elektromagnetisk felt mellom en induksjonsplate plassert i bakken og selve bilen.
Platen og bilen fungerer som sender og mottaker av elektromagnetiske impulser.
For å teste dette i fullskala har Taiber en tidligere militær flyplass i South Carolina til rådighet. Nå ønsker han å få et tilsvarende testanlegg i Midt-Norge.
Sintef er allerede positive til ideen, og går alt etter planen, blir testanlegget lagt til Stjørdal i Nord-Trøndelag. Her jobber en med å utvikle Hell Forest Arena. På samme sted ligger Lånkebanen hvor det nettopp ble arrangert VM-runde i rallycross.
0-100 på 1,5 sek: Her setter elbilen verdensrekord
Mange fordeler
Taiber sier fordelene med å lade elbiler mens de kjører, såkalt «in motion charging», er mange.
– Batteripakkene i bilene trenger ikke lenger være store, tunge og kostbare. Når bilene lades hele tiden, trenger en heller ikke å bekymre seg over rekkevidden, sier Taiber.
Mindre batterier gjør også elbilene rimeligere. Dermed blir de tilgjengelige for flere.
Les også: Audis nye el-SUV får 500 km rekkevidde
Byelektrifisering
Professoren tror det snart vil komme krav om at enkelte bysoner skal være utslippsfrie for å sikre god luftkvalitet.
Ved å elektrifisere sentrumsveiene trenger en ikke å stenge byene for biltrafikk. Taiber ser for seg at drosjene i storbyer ville få store fordeler med bevegelseslading, siden de sjelden kan planlegge ladepauser.
Det var i 2009 Taiber for alvor ble interessert i elbiler. Krisen i bilindustrien året før gjorde det nødvendig å tenke nytt.
– Alle bilfabrikanter lurte på hvordan de skulle komme seg ut av krisen. Jeg så på elbiler og kjøretøykommunikasjon, sier Taiber.
Han fikk med seg Toyota, Cisco og USAs største energiselskap, Duke Energy, for å bygge anlegget til nesten 100 millioner kroner i South Carolina.
I dag drives anlegget på tredje året, men fortsatt gjenstår mye testing. Ifølge Taiber er anlegget det eneste i verden som tilbyr både bevegelseslading og stasjonær lading.
Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte
Toyota interessert
Taiber viser til undersøkelser som slår fast at de fleste lader elbilene sine hjemme eller på jobb. Hurtiglading brukes i mindre grad, med unntak av Tesla, der bileierne bruker superladere.
Med ladepunkter nedfelt i veibanen vil slike ladere bli overflødige. Ifølge Taiber skal det heller ikke være spesielt vanskelig å bygge om dagens elbiler til å takle induktiv lading. Men trådløs lading vil også gi et nytt marked for bilprodusentene.
– Jeg vet at blant annet Toyota er veldig interessert i å lage små, billige biler beregnet for bevegelseslading, sier Taiber.
Les også: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading
Kan løses i Norge
Taiber mener ladepunkt i veien ikke er noe problem selv på vinterveier i Norge. En er imidlertid avhengig av å kjøre varme på ladepunktene slik at de ikke dekkes med for mye snø eller is.
– Men dette må så klart testes ut skikkelig. Derfor hadde det vært fint å få et testanlegg i Norge, sier Taiber.
Han mener norske myndigheter bør være med på elbilutvikling nå når oljeprisen er lav.
– Når oljeprisene går opp igjen, vil en miste litt av effekten. Det er nå en må bestemme seg for en langtidsstrategi på elbilfeltet, sier han.
Hvis Norge lager en god ladeinfrastruktur, og setter det hele i produksjon, mener Taiber at teknologien kan eksporteres.
– Der har du nøkkelen til suksess, sier han.
Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen
Sintef positive
Sintef er positive til Joachim Taibers tanker om et testanlegg i Midt-Norge. De har god kompetanse på hvordan en skal få industri, forskning og myndigheter til å jobbe godt sammen.
– Men det er for tidlig å si noe konkret. Vi er uansett veldig interessert, sier forskningsleder på teknologi og samfunn i Sintef, Terje Reitaas, til Teknisk Ukeblad.
En av årsakene til at Sintef har interessert seg for prosjektet er at Sverige har startet et prosjekt med lading av tunge kjøretøy. Så lenge forskningsmiljøet er interessert, tror Reitaas det er gode muligheter for å få bygd en testbane.
– I tillegg må det være virkemidler for finansiering. Offentlige myndigheter og industrien må også se nytten av dette. Samtidig skal det i årene framover bygges mye vei i Norge, og teknologi som kan hjelpe transporten å bli klimanøytral er i høyeste grad spennende, sier han.
Kjøpeguide: Hvilken elbil skal du kjøpe?
Ønsker anlegg i Stjørdal
Trøndelag forskning og utvikling ønsker testanlegget til Stjørdal.
Sivilingeniør Ivar Blikø sier at et slikt testanlegg vil by på fantastiske muligheter.
– Energi med tanke på elektriske kjøretøy har muligheter som er formidable. Samtidig har vi et sterkt teknologisk og faglig miljø, sier han.
TfoU vil samarbeide med Sintef ved blant annet å teste ny teknikk i kjøretøy.
Blikø sier det også kan være interessant å se på andre teknologiske utviklinger, som teknologi knyttet til droner.
Direktør for Innovasjon Norge i Nord-Trøndelag, Ulrik Hammervold, synes også tanken om et testanlegg er spennende.
Med den raske utviklingen av elektriske motorkjøretøy er Hammervold sikker på at teknologien vil bli brukt på stadig nye områder innenfor transport og kommunikasjon.
Han mener Innovasjon Norge kan spille en viktig rolle i å motivere til store utviklingsprosjekt for elbilteknologi.
Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?