Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina

Blant finalistene finner vi Norsk fjellsprengnigsmuseum.

Norsk tradisjonsindustri kan vinne pris i Kina
Norsk tradisjonsindustri kan vinne pris i Kina Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum
16. okt. 2018 - 11:53

– Det er litt spesielt at vi er nominert kan du si, kommenterer museumsdirektør Geir Stormbringer overfor veier24. 

Fjellsprengningsmuseet konkurrerer i kategorien «Innovativ bruk av underjordiske områder» og konkurrerer med byprosjektet Shenyun Vehicle Section, som ligger i en nedlagt underjordisk steinbrudd i Nanshan-distriktet, samt en underjordisk fotgjengertunnel i Tianjin.

Utdelingen skjer i forbindelse med Chinese Tunnel and Underground works Conference, som går av stabelen i Chuzhou-Nanjing i Kina. 5-7 november.

Lang historie

Fjellsprengningsmuseet ble etablert for 25 år siden, som en del av Norsk vegmuseum. Det består av en tunnel, som viser hele den lange og omfangsrike historien til fjellsprengningsfaget her til lands. 

– Det kommer av den unike geologien og topografien vi har. Tar vi med all gruvedrift, så har vi drevet med dette til alle tider, forklarer direktøren. 

Direktør i Norsk vegmuseum, Geir Atle Stormbringer. <i>Foto:  Morten Reiten/Norsk vegmuseum</i>
Direktør i Norsk vegmuseum, Geir Atle Stormbringer. Foto:  Morten Reiten/Norsk vegmuseum

Den 240 meter lange tunnelen tar folk gjennom historien i både et teknologisk og samfunnsmessig perspektiv. Den ble i sin tid bygd for formålet i et samarbeid mellom Statens vegvesen og bransjen selv.

Stormbringer kaller det en ære å bli nominert til en sånn pris. Spesielt med tanke på hvor stor denne industrien er på verdensbasis. 

– Museet består av en forening, bestående av blant andre de største entreprenørene i landet. En av dem skal representere oss i Kina, forteller han.

Kraftverk

Men det er ikke bare museet som kan stikke av med pris under arrangementet. Under kategorien «Årets prosjekt» finner vi den nye kraftstasjonen Vamma 12, som blir en ny del av Vamma kraftverk i Glomma. 

Denne nyutvidelsen blir et separat bygg på vestsiden av elva, og skal stå ferdig i 2019.

Vamma 12 konkurrerer med tre kinesiske tunneler. 

Den siste norske nominasjonen går ikke til et prosjekt, men til en person. Det er snakk om prisen «Young tunneler of the year», og her er Fredrikke Syversen nominert. Hun jobber som leder for deler av Bane NORs byggelag på Follobane-prosjektet.

LES OGSÅ: «Hva skjer med tunneler når det store skjelvet kommer?»

LES OGSÅ: Snakket tunneler i Arendal: – Ta undergrunnen mer i bruk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.